لاستیک در مسیر ارزانی؟

قطعه نیوز: خبرهای بازار حکایت از آن دارد که قیمت لاستیک هم ثابت ماند و در برخی از مدل‌ها کاهش قیمت اتفاق افتاده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها کاهش قیمت لاستیک ادامه دار خواهد بود. آنها دلیل این افت قیمت را افزایش واردات می‌دانند.البته نظرات متفاوتی درباره نوع واردات لاستیک مطرح است.

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن اتحادیه واردکنندگان لاستیک خودرو چندی پیش به قطعه نیوز گفته بود که آزاد سازی واردات لاستیک معنای مختلفی دارد و باید این معنا درست تعریف شود.

او با اشاره به اینکه سال گذشته بحث مجوز نمایندگی برای فروش محصولات مطرح بود گفت: امسال این مشکل حل شده و اگر یکی از تعاریف آزاد سازی این باشد باید گفت که در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

اما از سوی دیگر داوود سعادتی‌نژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در این باره می‌گوید: اعلام تصمیم اخیر دولت در آزادسازی واردات لاستیک بار روانی مثبتی داشته اما در زمینه چگونگی واردات و تأمین ارز این محصولات هنوز اطلاع‌رسانی دقیقی صورت نگرفته است.

او معتقد است: تأمین نیاز خودروهای سنگین در بخش لاستیک انجام شده که این مهم عاملی شده تا قیمت‌ها در محدوده منطقی قرار بگیرد و کمبودی در این بازار نباشد.

تولید هست اما توزیع نه

نکته قابل توجه در تلاطم بازار لاستیک این است که این نابسامانی باید از چند منظر بررسی شود به عنوان مثال عده ای مشکل را گردن تولید کنندگان می اندازند و می گویند تولید انجام نمی شود  اما آنها می گویند؛ عرضه لاستیک خودروهای سواری را کاهش ندادند اما بخش توزیع در این حوزه کم کاری کرد و مردم با کمبود روبرو شدند.

از سال گذشته کمبود تایر خودرو در بازار باعث شد قیمت این کالای مصرفی روزانه در بازار افزایش پیدا کند و هر روز بر تعداد خریداران هم افزوده شود. اما حرف از کمبود و افزایش قیمت با شرایط فروش، تولید و تقاضا در تضاد است.

از طرف دیگر تولید خودرو بیش از ۳۱ درصد در سال‌جاری کاهش یافته است و این نشان می‌دهد که فروش لاستیک خودرو به خودروسازان ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک کمتر شده است. از طرفی در سال‌جاری تولید لاستیک بین ۵ تا۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. رشد کاذب قیمت‌ها در بازار هم باعث شد که تقاضا برای خرید لاستیک کاهش پیدا کند. با این تفاسیر دلیلی برای کمبود لاستیک و گرانی آن وجود ندارد. نکته مهم دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که ارز اختصاص یافته به این صنعت ۴۲۰۰ تومان است.

محمدرضا گنجی رئیس انجمن صنفی لاستیک ایران نیز پیش تر در این باره گفته بود که فروش با قیمت دولتی برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و رسیدن این کالا به مصرف کنندگان واقعی شکل گرفت.سال گذشته انواع لاستیک با قیمت دولتی از سوی تولیدکنندگان (نمایندگی‌های رسمی) به فروش رسید و تمام صاحبان خودرو با ارائه کارت ماشین می‌توانستند دو حلقه لاستیک خریداری کنند.

او ادامه داد: ما در زمینه تولید لاستیک خودروهای سواری به خودکفایی رسیده‌ایم. اما در زمینه رادیال سیمی برای کامیون و اتوبوس کمبود ۷۰ درصدی داریم که بایستی از طریق واردات تأمین شود.با توجه به واردات، فروش دولتی از سوی ۹ کارخانه و ساماندهی عرضه، بازار لاستیک خودرو تا دو ماه آینده احیا می‌شود و مردم مشکلی نخواهند داشت.

او در پاسخ به این سوال که اگر در نمایندگی‌ها لاستیک دولتی عرضه نشد، مردم کجا می‌توانند شکایت کنند؟ سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مسئول پیگیری مشکلات بازار لاستیک هستند. تا زمانی که این بخش ارز دولتی دریافت می‌کند قیمت‌ها تغییری نخواهد کرد.

تولید بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ هزار تن

شاید لازم باشد که این را بدانید میزان تولید لاستیک خودروهای سنگین و سواری در کشور بین ۳۵۰ هزار تن تا ۳۷۰ هزار تن است. لذا با توزیع مناسب می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد و لازمه این کار همکاری همه دستگاه ها و نهادهای ذیربط با یکدیگر است تا در شرایط اقتصادی کنونی مردم و مصرف کنندگان بیش از این با مشکل خاصی روبرو نشوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.