لزوم واردات ماشین آلات بروز برای تولید تراشه و قطعات خودرو

یک عضو انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور با اشاره به اینکه دلیل اصلی وابسته بودن برخی صنایع به واردات، مواد اولیه است،گفت: باید ماشین آلات وارد شود تا تراشه و یا قطعه مورد نیاز تولید شود.

یوسف حقیقی در گفت و‌گو‌با خبرنگار قطعه نیوز با اشاره به اینکه امکان استفاده از اقتصاد دانش بنیان در صنعت قطعه سازی وجود دارد، گفت:  اما این موضوعی نیست که راحت و آسون قابل تحقق باشد، زیرا این صنعت وابسته به صنایع مادر است.

وی ادامه داد: بخشی از مواد اولیه خودرو ها، وابسته به صنعت فولاد بوده، زیرا در تولید برخی فلزات خاص مشکلاتی وجود دارد که نیاز به واردات داریم.البته تا حدی ورود اقتصاد دانش بنیان در صنعت قطعه سازی محقق شده است

این عضو انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان کشور افزود: این موضوع یعنی رسیدن به خودکفایی و ‌‌عدم وابستگی به واردات، که خیلی از این اتفاقات رخ داده و بسیاری از قطعات داخلی سازی شده است اما برای تکمیل این‌ روند نیازمند این هستیم که صنایع الکترونیک و ‌فولاد بتوانند این محصولات را تولید کنند. زیرا قطعه ساز نباید قطعات الکترونیک‌تولید‌کند، بلکه این کار به عهده صنعت الکترونیک است.

حقیقی با اشاره به اینکه دلیل اصلی وابسته بودن برخی صنایع به واردات، مواد اولیه است که در داخل قابل تامین نیست که برای این کار نیازمند حمایت های خاص هستند، بیان کرد: البته قرار نیست چرخه تولید یک قطعه به صورت کامل داخلی شود زیرا برخی از این موارد نیاز به زمان و هزینه بالایی دارد که مقرون به صرفه نیست بنابراین باید ماشین آلات آن وارد شود تا تراشه ویا قطعه مورد نیاز تولید شود.

وی‌ در خصوص‌حل مشکل خودروهای ناقص نیز گفت: از طریق واردات این مشکل در حال حل شدن است، ولی روند واردات از ثبت سفارش گرفته تا ترخیص پیچیده است و در هر مرحله که توقفی ایجاد شود، این روند دومینو وار بر روی سایر بخش ها اثر میگذارد.

 

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.