قضاوت های عجولانه از کیفیت خودروها و قطعات نکنید

نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور ضمن گلایه از قضاوت های زودهنگام در خصوص کیفیت خودروها و قطعات،گفت: شائبه غیراستاندارد بودن خودروها ابدا صادق نیست؛ چرا که سازمان استاندارد نظارت کامل و پیوسته بر اعمال استانداردهای اجباری دارد.  

قطعه نیوز: تصادف زنجیره ای بیش از پنجاه خودرو در جاده بهبهان – رامهرمز که صبح روز دوشنبه، ۲۰ دی، رخ داد، بار دیگر خودروسازان و بی کیفیتی خودرهای داخلی را زیر تیغ نقد برد. چه در فضای مجازی و چه در رسانه های رسمی، اخباری در خصوص بازنشدن ایربگ های خودروهای تصادفی منتشر شد و همین موضوع موجب شد واکنش های زیادی در این باره شد. در این حادثه ۱۵ خودرو متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو متعلق به شرکت سایپا بوده است. پس خودروهای خارجی نیز در این حادثه بوده اند.

در خصوص این حادثه مهدی مطلب زاده نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور به قطعه نیوز می گوید: خودروسازان ایرانی سال های زیادی نیست که ایربگ را روی خودروها نصب می کنند. برای تحلیل درست در ابتدا باید کارشناسی فنی انجام شود تا باید بدانیم که هر کدام از خودروها ساخت چه سالی هستند.

وی افزود: حتی ممکن است یک خودرو دارای ایربگ باشد اما دکمه آن را خاموش کرده باشند. همین موضوع می تواند مانع از بازشدن کیسه هوا شود.

این قطعه ساز ضمن گلایه از قضاوت های زودهنگام در خصوص کیفیت خودروها و قطعات، عنوان کرد: باید قبل از هرگونه قضاوتی این موضوع بررسی شود که آیا خودروهای حادثه دیده، دارای ایربگ بوده؟ آیا این خودروها مجهز به ایربگ راننده و سرنشینان بوده اند؟ نمی توان بر مبنای گفته ها، نظر داد.

نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور ادامه داد: هنگامی که قرار شد خودروهای ایرانی دارای ایربگ شوند، در ابتدا این قطعه برای رانندگان طراحی شد. سپس سرنشینان هم مجهز به ایربگ شدند. بنابراین بهتر است که در ابتدا جزییات بیشتری را در این باره بدانیم. با توجه به موارد گفته شده اظهار نظر پلیس راهور نیز بسیار غیرکارشناسی و عجولانه بوده است.

گفتنی است اخیرا احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص این حادثه اظهار کرده است: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل ایربگ‌ها باز نشده است. البته براساس قوانین اگر سرعت فاصله دو خودرو در حادثه کمتر از ۱۵ کیلومتر باشد ایربگ آنها باز نمی شود. نا گفته نماند  برخی از خودروهای این حادثه بعد از تصادف خاموش بوده اند و طبیعی است که ایربگ عمل نکند.

 برگزاری ۵ میز ارتقای داخلی‌سازی قطعات

از تیرماه سال ۹۸ تاکنون با همکاری انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور  و وزارت صنعت، معدن و تجارت میزهایی به منظور  ارتقای داخلی‌سازی قطعات خودرو برگزار شد. قرار بر این است که خروجی این میزها، صرفه جویی ارزی با داخلی سازی قطعات خودرو باشد.

مسئول کمیته ساخت داخل انجمن همگن قطعه‌سازان آخرین نتایج میزهای برگزارشده در وزارت صمت را اعلام و عنوان کرد: تا به حال ۵ میز برگزار شده است. چنانچه اهداف تدوین شده محقق شود، تا ۴۰۰ میلیون یورو به طور سالانه صرفه جویی ارزی خواهد شد. تا به حال حدودا ۵۳ درصد از اهداف محقق شده است.

مطلب زاده با اشاره به مشوق های ۱۰ بندی ارائه شده از سوی این انجمن به وزارت صمت گفت: چنانچه  این مشوق ها مورد توجه دولت قرار گیرد، داخلی سازی قطعات نیز تسهیل می شود.

به گفته نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، ۴ مورد از این مشوق ها مربوط به خودروسازان است که آنها موافقت خود را برای عملیاتی شدن آن اعلام کرده اند. ۶ مورد نیز مربوط به حاکمیت است که هنوز پاسخی از آنها دریافت نکرده ایم. در هر میز حدود ۷۰-۶۰ قطعه را مورد بررسی قرار می دهیم.

هیچ خودرویی غیر استاندارد نیست

نایب‌رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در خصوص شائبه هایی مربوط به غیراستاندارد بودن خودروهای داخلی گفت: سازمان استاندارد به صورت بپوسته، استاندارد خودروها و قطعات را بررسی می کند.

مطلب زاده اظهار کرد: این شائبه ها در مورد غیراستاندارد بودن خودروها ابدا صادق نیست؛ چرا که سازمان استاندارد نظارت کامل و پیوسته بر اعمال استانداردهای اجباری بر روی تولید خودروهای ساخت داخل دارد.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.