در میز پنجم ساخت داخل قطعات خودرو؛ داخلی‌سازی ۳۳ قطعه-پروژه توسط ۲۳ شرکت

ارزش قراردادهای امضا شده در میز پنجم ساخت داخل قطعات خودرو، بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال است که باعث صرفه‌جویی ۵۶ میلیون یورویی در سال می‌شود. این قراردادها بین ۲۳ شرکت داخلی برای داخلی‌سازی ۳۳ قطعه-پروژه در خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ داخلی منعقد شده است.

قطعه نیوز: مراسم پنجمین میز توسعه و تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو صبح دیروز (سه‌شنبه) در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) و با حضور مدیران عامل خودروسازی، تشکل‌های تخصصی و قطعه‌سازان برگزار شد.

به گزارش «قطعه نیوز»، میز پنجم تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو، در واقع اولین میز با این موضوع در سال‌جاری به شمار می‌رود. در حالی که آخرین میز ساخت داخل قطعه‌سازی سال گذشته برگزار شده بود.

معاون وزیر صمت در این مراسم با اشاره به ارزش قراردادهای امضا شده این میز، گفت: ارزش این قراردادها بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال است که داخلی‌سازی این قطعات سالانه ۵۶ میلیون یورو صرفه‌جویی را به دنبال خواهد داشت .

به گفته محسن صالحی‌نیا، این قراردادها بین ۲۳ شرکت داخلی برای داخلی‌سازی ۳۳ قطعه-پروژه در خودروهای تولیدی دو خودروساز بزرگ داخلی منعقد شده است.

رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به برنامه‌ریزی مشترک وزارت صمت و ایدرو جهت استفاده از ظرفیت شرکت‌های قطعه‌ساز و دانش‌بنیان داخلی تاکید کرد: با تحقق برنامه‌های بومی‌سازی قطعات خودرو بتوانیم به اهداف کمی و کیفی و افزایش عرضه و تولید خودرو در سال جاری و سال آینده دست پیدا کنیم.

وی همچنین افزود: تاکنون در نتیجه چهار میز ساخت داخل قطعات خودرو، ۱۵۴ قطعه-پروژه با ارزش ۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه ۳۴۱ میلیون یورو در تیراژ انبوه، داخلی‌سازی شده است.

تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا افق ۱۴۰۴ نیازمند ایجاد پیش نیازها و تعامل و همکاری بخش خصوصی است

بخش خصوصی در تحقق هدف تولید خودرو امسال همکاری کند

در این مراسم همچنین دبیر انجمن صنایع همگم و قطعه‌سازی خودرو کشور گفت: حضور خودروسازان خصوصی از میز ششم به بعد لازم است. زیرا هم تشویق می‌شوند و هم دستاوردهای آن بخش بیشتر معرفی می‌شود.

آرش محبی‌نژاد افزود: توان بالقوه صنعت قطعه‌سازی کشور، وقتی در گذشته ۸۵ درصد خودروهای پرتیراژ نظیر پراید، سمند، پژو ۴۰۵ و… داخلی‌سازی شده بودند، به میزان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در سال بود.

وی با بیان اینکه قطعه‌سازان اکنون با دو چالش مواجه‌اند، تاکید کرد: گلوگاه نخست در ۱۵ درصد باقی‌مانده داخلی‌سازی است که مربوط به قطعات خاص، نیمه هادی‌ها و قطعات الکترونیک و مواد اولیه خاص مثل پلیمرهای مهندسی و آلیاژی است.

محبی‌نژاد ادامه داد: گلوگاه دوم در زمینه زیرساخت‌های خود خودروسازان است که باید همگام با خودروسازی روز جهان به ویژه در موضوع خودروهای الکتریکی رشد کنند.

وی، برنامه تولید سه میلیون دستگاه تا افق ۱۴۰۴ را امکان پذیر دانست، اما گفت: این حجم تولید نیازمند یک پیش نیاز هایی است که باید با تعامل و همکاری بخش خصوصی انجام شود.

۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای توسعه ساخت داخل

معاون امور صنایع وزارت صمت در این مراسم با اشاره به برنامه‌ریزی برای تدوین ۹ پروژه در برنامه تحولی صنعت خودرو از رشد ۳.۶ درصدی تولید خودروی سواری در شش ماهه امسال خبر داد.

مهدی صادقی نیارکی بیان کرد: در سال ۹۸ پروژه نهضت ساخت داخل در سرفصل برنامه‌های وزارت صمت قرار گرفت و ساخت داخل در قالب برگزاری میزهای توسعه و تعمیق ساخت داخل و مدیریت واردات با جدیت دنبال شد.

وی با اشاره به ایجاد برش استانی برای تحقق این برنامه در سال ۹۹ از هدفگذاری توسعه ساخت داخل توسط استان ها در دو سال اخیر خبرداد و گفت: برای توسعه ساخت داخل در سراسر کشور ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار هدفگذاری کردیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه با مرور برگزاری میزهای توسعه ساخت داخل در صنعت خودرو، اشاره ای به برنامه‌ریزی وزارت صمت برای تدوین ۹ پروژه تحولی در حوزه صنعت خودرو داشت .

صادقی نیارکی با تشریح رویکردهای پروژه تحولی صنعت خودرو بر ضرورت اصلاح ساختار اقتصادی این صنعت تاکید وخاطر نشان کرد: کاهش قیمت تمام شده در زنجیره ارزش صنعت خودرو از جمله موضوعاتی است که در این پروژه صنعتی در نظر گرفته شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.