برای موتورسیکلت خود کفش مناسب بخرید

قطعه نیوز: شاید کمتر موتور سواری را سراغ داشته باشید که به اهمیت نوع و مدل لاستیک موتورسیکلت خود توجه نداشته باشد، تمام کسانیکه از این وسیله نقلیه برای مدت طولانی در روز استفاده می کنند اگاهند که برای اینکه عمر موتورسیکلت شان کم نشود باید از قطعات مناسب برای آن استفاده کنند به ویژه لاستیک که نقش مهمی در راندن آن دارد.

در این گزارش و گزارش های بعدی تلاش می شود اطلاعات کامل و جامعی از انواع لاستیک های موجود در بازار ارائه شود تا کسانیکه اطلاعات کمتری نسبت به این موضوع دارند با مطالعه آن بتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

درست انتخاب کنید

همان طور که می دانید درباره انتخاب لاستیک مناسب برای موتورسیکلت آنچه مهم است کیفیت و سلامت تایرهاست، چون بسیاری از کارشناسان فنی معتقدند لاستیک یکی از اصلی ترین قطعات موتورسیکلت بوده و به طور مستقیم با سلامت و کیفیت رانندگی افراد سروکار دارد. این در حالی است که با توجه به فناوری های جدید اکنون فقط درصد ناچیزی وزن موتورسیکلت به لاستیک منتقل می شود و بقیه را باد داخل لاستیک تحمل می کند، بنابراین اگر به هر دلیل این توازن برهم بخورد، کیفیت رانندگی و در نهایت سلامت ترک سوار تهدید خواهد شد.

خارجی یا ایرانی

شاید نخستین سوالی که به ذهنتان برسد این باشد که لاستیکی که می خواهید بخرید بهتر است خارجی باشد یا ایرانی؛ شاید اگر در مورد بازار تایر خودرو صحبت می کردیم داستان کمی متفاوت بود اما در مورد تایر موتورسیکلت خیلی نکات هستند که باید در نظر گرفته شوند برای مثال سایز تایر که هر کمپانی برای موتورسیکلت خود به صورت استاندارد در نظر گرفته است باید مورد توجه قرار بگیرد که در تولیدی های داخلی همه سایز ها مشاهده نمی شود و تفاوت کیفیت تایرهای اروپایی با وطنی یکی دیگر از مسائلی است که بدون شک موتورسوار را به سمت خود هدایت می کند پس چه بهتر که یک سری موارد را به صورت جدی تر در نظر بگیریم.

ظاهر برای شما مهم است؟

شاید از خودتان بپرسید طرح های مختلف روی لاستیک ها یا همان آج برای چیست و چه لزومی برای تنوع آن وجود دارد؟ پاسخ این است که آج لاستیک به علت ارتباط مستقیم با سطح زمین در تمام مدت رانندگی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

باید بدانیم سلامت و طرح آج ها در خروج آب، سنگریزه، شن و در نهایت حرارت از زیر لاستیک تاثیر بسیار زیادی دارد که این موضوع علاوه بر تضمین سلامت می تواند روی هندلینگ موتورسیکلت نیز تاثیرگذار باشد. آج لاستیک های قدیمی خیلی ساده و یکنواخت و بیشتر به صورت شیار ساده روی گوشت لاستیک بود، ولی همان گونه که تکنولوژی موتور و بدنه موتورسیکلت پیشرفت کرد، سازندگان تایرها نیز به تبع آن دست به کار شدند و با تحقیقات و عملکرد خود مدل های متفاوتی از تایرهای جدید را روانه بازار کردند.

به طور کلی اکنون طرح آج لاستیک ها به چند دسته مختلف تقسیم می شود که عبارتند از: طرح های رگه ای، عرضی، ترکیبی عرضی و رگه ای و طرح بلوکی که طراحان و مهندسان از آنها در ساخت یک تایر خوب استفاده می کنند. شاید هنگام رانندگی شهری عملکرد این آج ها چندان به چشم نیاید، اما در جاده های لغزنده، برفی و بارانی و حتی شنی وجود تایر سالم با آج های مناسب بسیار تاثیرگذار است.

به تاریخ تولید دقت کنید

آیا می دانید که لاستیک ها نیز مانند بسیاری از فراورده های مصنوعی دیگر، تاریخ مصرف دارند؟ این تاریخ ۴ سال پس از تاریخ تولید آنهاست که معمولاً به صورت عددی ۴ رقمی بر روی لاستیک درج شده است.

پیدا کردن تاریخ انقضای مصرف لاستیک، کاری بسیار آسان است. اگر به نوشته های درج شده در کنار لاستیک دقت کنید، عددی ۴ رقمی را خواهید دید که هفته و سال میلادی تولید آن را مشخص می سازد. در واقع لاستیک ۴ سال پس از این تاریخ، قابل استفاده نیست.

درصورتی که تاریخ مصرف لاستیک شما گذشته باشد، این احتمال که به دلیل ترکیدن ناگهانی آن باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آور شود، بسیار زیاد است. تاریخ تولید می تواند هشداری برای ما باشد تا با بررسی آن، از پایان نیافتن مهلت مصرف لاستیک موتورسیکلت خویش مطمئن شویم.

چند نکته مهم

۱- حتما از لاستیک استاندارد استفاده کنید.

۲- در هنگام انتخاب و تهیه لاستیک به نوع موتورسیکلت، سرعت، شرایط رانندگی، سطح جاده، شرایط محیط و فصل توجه کنید.

۴- بازدیدهای دوره ای لاستیک های موتورسیکلت به منظور ماندگاری بیشتر، ایمنی بالاتر، راندمان بهتر و مصرف سوخت کمتر امری حیاتی است.

۴- باد لاستیک ها هر دو هفته یک بار کنترل شود.

۵- بهتر است تمام لاستیک های موتورسیکلت از یک نوع باشند، مشخصات یکسانی داشته باشند و در صورت استفاده از لاستیک های تیوب دار، بهتر است تیوب داخل لاستیک نیز در صورت تعویض لاستیک عوض شود.

۶- در هنگام کنترل فشار باد، لاستیک ها بایستی سرد باشند و در حالتی که لاستیک ها گرم می باشند، از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.

۷ هیچ گاه از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده استفاده نکنید.

۸ عمق آج لاستیک های خودرو را باید مرتبا بررسی و کنترل کرد. بهتر است قبل از اینکه کاملا لاستیک صاف شود از زیر موتورسیکلت خارج شود تا از به مخاطره افتادن سلامتی راکب و ترک سوار جلوگیری شود. در ضمن امکان روکش کردن مجدد لاستیک هم وجود خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.