خیز جهان برای تولید خودروی برقی؛ ایران کجای ماجرا است؟

طبق برنامه‌ریزی‌های جهانی، خودروسازان و قطعه‌سازان دنیا در حال عبور از تولید خودروهای بنزینی و تدوین برنامه برای خودروهای برقی و الکتریکی هستند.خودروسازی و قطعه‌سازی ایران در کجای برنامه‌ریزی جهانی برای آینده صنعت خودرو و کاهش تولید خودروهای بنزینی قرار دارد؟

قطعه نیوز: مطالبات ۶۵ هزار میلیارد تومانی قطعه‌سازان و زیان انباشته ۸۵ هزار میلیارد تومانی خودروسازان، صنعت خودروی کشور را نه در شرایط «درجا زدن»، بلکه در وضعیتی نزدیک به تعطیلی قرار داده است.
تولید پلتفرم جدید و همراه با آن به روز شدن خطوط تولید و تکنولوژی قطعه‌سازان در کشور، روند بسیار کندی دارد.
این وضعیت در حالی است که طبق برنامه‌ریزی‌های جهانی، خودروسازان و قطعه‌سازان دنیا در حال عبور از تولید خودروهای بنزینی و تدوین برنامه برای خودروهای برقی و الکتریکی هستند.
توافق پاریس یا پیمان پاریس در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای، به امضای نمایندگان ۱۹۵ کشور رسیده است و ۱۴۷ کشور آن را به تصویب مجلس خود رسانده‌اند.
با تصویب این پیمان، کشورهای عضو که تولید کننده خودرو هستند، کاهش تدریجی تولید خودروهای بنزینی و جایگزینی آن با خودروهای برقی را در دستور کار قرار داده‌اند. برای مثال ژاپن بنا دارد تا ده سال آینده تولید خودروهای بنزینی خود را به صفر برساند.

سیاست‌های دولت جدید همسو با برنامه جهانی صنعت خودرو است؟

اگر فرض کنیم که دولت هشت ساله باشد، ده سال مهم در صنعت خودروی جهان، به طور تقریبی با دولت سیزدهم در ایران همزمان شده است و به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی‌ و سیاست‌گذاری این دولت نقش مهمی در جایگاه ایران در فاز بعدی صنعت خودروی جهان خواهد داشت.
همه اینها در حالی است که خودروسازی در کشور در حال زیان‌دهی است و به دلیل نبود ثبات در اقتصاد، قطعه‌سازان کشور توان برنامه‌ریزی برای سال آینده را نیز ندارند.
درواقع اکنون در ایران همه برنامه‌ها در خصوص صنعت خودرو به تامین نقدینگی برای تولید قطعات و در بهترین حالت داخلی‌سازی برای فرار از تحریم‌ها خلاصه می‌شود.
خودروسازی و قطعه‌سازی ایران در کجای برنامه‌ریزی جهانی برای آینده صنعت خودرو و کاهش تولید خودروهای بنزینی قرار دارد؟

مشکلات اقتصادی مانع رشد صنعت خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو در این باره به «قطعه نیوز» گفت: مشکلات کنونی اجازه رسیدن به مرحله تولید خودروهای برقی را نمی‌دهد.
مهدی خرازان بیان کرد: اکنون صنعت خودروی کشور از مشکلاتی رنج می‌برد که ناشی از سوءمدیریت‌ها، نبود برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و تناقض‌های موجود در این صنعت است.
وی ادامه داد: وقتی این مشکلات رفع شود در گام بعد می‌توانیم به برنامه‌ریزی برای خودروهای برقی و هیبریدی نیز بپردازیم.
وی عنوان کرد: در گام اول باید زیرساخت‌های صنعت خودرو اصلاح شود تا بتوان به تولید خودروهای برقی در آینده پرداخت، ولی تا زمانی که اساس این صنعت درست نشود نمی‌توان وارد مراحل بعد شد.
خرازان بیان کرد: اکنون دولت تغییرکرده است و به طور قطع بعضی برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها عوض خواهد شد. این سیاست‌ها تعیین می‌کند که صنعت خودرو به کدام سمت برود.

لزوم ساماندهی زیرساخت‌های خودروی برقی در ایران

این کارشناش صنعت خودرو ادامه داد: این برنامه‌ها می‌تواند در جهتی باشد که تحول ایجاد کند، ولی اگر با فرمان قبلی حرکت کنیم به جایی نخواهیم رسید.
خرازان گفت: ظرفیت‌های تولید خودروی برقی در کشور وجود دارد، اما معضلات مدیریتی موجود اجازه استفاده از این ظرفیت‌ها را نمی‌دهد.
به گفته خرازان زیرساخت‌های پراکنده‌ای در حوزه تولید خودروی برقی وجود دارد که لازم است آنها را ساماندهی و جهت‌دهی کرد، با این حال ابتدا باید مسائل روزمره صنعت خودرو را حل کرد تا بتوان در گام‌های بعد به گسترش این صنعت رسید.
وی گفت: در حال حاضر برای قضاوت درباره عملکرد دولت جدید در حوزه خودرو زود است و باید اجازه بدهیم زمان بگذرد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.