راه های افزایش عملکرد موتورسیکلت را می دانید؟

قطعه نیوز: آنهاییکه به موتور و موتورسواری علاقه دارند قطعا به دنبال افرایش اطلاعات درباره استفاده بهتر و کارآمدتر از این وسیله هستند از این رو راههای مختلفی را برای عملکرد آن امتحان می کنند؛ البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که عکس‌العمل و عملکرد موتورسیکلت ارتباط زیادی با وضعیت بدن ، کنترل گاز و زاویه گرفتن راننده دارد. در این مطلب می توانید با دانستن چند نکته کلیدی و مهم توان و عملکرد موتور خود را افزایش دهید.

دستکاری سیستم احتراق (ایگنیشن)

با در نظر گرفتن این نکته که سیستم احتراق انرژی مورد نیاز را برای اشتعال سوخت و هوای درون موتور تامین می‌کند، دستکاری و تنظیم مجدد آن نیز می‌تواند کمی توان و شتاب به موتور ببخشد. یک دوشاخه جرقه‌زنی NGK صفحه طلایی یا پلاتینی، به دلیل داشتن سوزن اشتعال مناسب‌تر جرقه‌های قویتری ایجاد می کند.همینطور می‌توانید از سرپوشی با مقاومت کم و یک سیم اشتعال درونی کربنی استفاده کنید. این کار تامین سوخت کافی در سرعت های بالاتر را تضمین می‌کند.

فیلتر سوخت

کارکرد فیلتر سوخت تمیز کردن سوخت قبل از رسیدن آن به موتور است که تاثیر مهمی در احتراق بهینه دارد. تهیه ی فیلترهای با کیفیت و تعویض به موقع آن، موتور را از نظر فنی تمیز و پر توان نگه می‌دارد.

همچنین اگر برایتان مقدور است می‌توانید با استفاده از سوخت ویژه توان موتورسیکلت را افزایش دهید. درصد بالاتر اکتان در سوخت موتور شما به معنای احتراق پذیری بیشتر به ازای هر واحد سوخت است.

فیلتر هوا

افزایش ورودی هوا از آسان ترین و ارزانترین روش‌های افزایش توان موتور است. اگر فیلتر هوای موتور را مثل شش‌های بدن انسان تصور کنیم، وظیفه‌ی آن جلوگیری از ورود ذرات ناخواسته همراه جریان هوا به درون موتور است. این قطعات به راحتی قابل ارتقا یافتن هستند که در نتیجه باعث می‌شوند هوای تمیزتری به موتور راه یابد و با افزایش احتراق، توان خروجی موتور بیشتر شود.

قطعات سبک‌تر

قطعات سبکتر ارتباط مستقیمی با افزایش توان موتور ندارند ولی با فرض توان ثابت، قطعات سبک‌تر امکان شتاب‌گیری بیشتری به  موتورسیکلت می‌دهند.به طور معمول قطعات موتورسیکلت از فولاد ساخته می‌شوند که توان و دوام بالایی، به ویژه در گرما دارند. اما قطعات آلومینیومی و تیتانیومی که قابل تهیه هستند سبک‌تر بوده و در اکثر موارد قوی‌‌تر نیز هستند.

تنظیم سیستم چیپ کامپیوتر

اکثر موتورسیکلت‌ها یک سیستم کنترل مرکزی(ECU) دارند که یک چیپ کوچک کامپیوتری است که عملکرد بخش‌های مختلف موتورسیکلت را در کنار قطعات الکتریکی و گیج‌ها را کنترل می‌کند.

با تنظیم چیپ موتورسیکلت میتوان توان و عملکرد بیشتری را در موتورسیکلت ایجاد کرد. اما این کار معمولا جنبه‌های منفی مثل داغ کردن موتور، افزایش مصرف سوخت، و کاهش عمر قطعات موتورسیکلت نیز همراه خود دارد.

اگزوز بزرگتر

یک اگزوز ویژه با ورود هوای بیشتر توان بیشتری را برای موتور فراهم می‌کند و البته صدا و ظاهر جذاب‌تری نیز دارد.اگر قصد تعویض کامل اگزوز موتور خود را ندارید می‌توانید صدا خفه کن اگزوز را با یک مدل اسلیپ-آن تعویض کنید که تاثیر به سزایی در افزایش قدرت موتور دارد. به علاوه این سیستم هنگام شتاب اولیه نیروی بیشتری در موتور ایجاد می کند.با این حال تعویض کامل اگزوز گزینه‌ی مناسب تری است ولی در نظر داشته باشید که از سیستمی مطمئن استفاده کنید تا ایمنی و سلامت موتورسیکلت شما به خطر نیفتد.

به یاد داشته باشید جهت آسیب نرساندن به موتورسیکلت و سیستم های آن، حتما از یک متخصص برای انجام این کارها کمک بگیرید.  با مراجعه به مقالات روزانه رکاب می توانید از نکات و بررسی های لازم در مورد وسایل نقلیه ی محبوب آگاه شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.