نفس قطعه‌سازی قطع شود پراید به ۱۰۰ میلیون هم می‌رسد

قطعه نیوز: یک عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در آخرین اظهار نظر خود، در خصوص نامه‌نگاری‌های انجام شده توسط انجمن قطعه‌سازان با بانک‌های مختلف و بانک مرکزی، اعلام کرد: «در پاسخ بسیاری از این نامه‌ها عنوان شده است که قطعه سازان ذی‌نفع واحد هستند و با توجه به مشکلات بدهکاری‌های گذشته، چک های برگشتی و عدم پرداخت‌ها، امکان دریافت تسهیلات را ندارند.»
به گزارش قطعه نیوز، شاپور سامعی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان و پایه ارزی افزایش یافته است، گفت: «اما با وجود سخت شدن تعاملات بین‌المللی در شرایط فعلی، میزان تعاملات نسبت به گذشته هیچ فرقی نکرده است.»

تجربه قطعه سازانی که تا امروز دوام آورده اند

وی با بیان اینکه باید بپذیریم کشور ما عملا ۴۰ سال است که کمابیش درگیر تحریم‌های ناعادلانه بوده است، اظهار کرد: «در دولت‌های گذشته، طی دوره‌ای فشارهای اقتصادی آمریکا و تا حدودی هم اروپا علیه کشور مضاعف شد. آن زمان ما راه‌های مالی جدیدی را در خارج از کشور ایجاد کردیم. اما چون تجربه کافی نداشتیم، همه کارها به صورت آزمایش و خطا پیش می‌رفت. گاهی پول‌مان گیر می‌کرد و گاهی هم ضرر می‌کردیم.»
این قطعه ساز باسابقه با اشاره به اینکه با وجود زیان‌های آن زمان، اما تجربه قابل توجهی در این زمینه به دست آوردیم، خاطرنشان کرد: «در عین حال قطعه‌سازانی که طی سال‌ها و با وجود ناملایمات، دوام آورده‌اند، توانمندی قابل توجهی کسب کرده‌اند و امروز از این تجربه و پتانسیل حداکثر استفاده می‌شود. به این ترتیب راه‌های جدید برای مشکلات جدید ایجاد شود.»

دور تازه تحریم های خارجی قطعه سازان را شوکه نکرد

سامعی با بیان اینکه تحریم‌های بین‌المللی این‌بار قطعه‌سازان را شوکه نکرد، تاکید کرد: «تحولات و چالش‌هایی که در بخش‌های مختلف اقتصاد و بازار کشور به وجود آمد، بیشتر به دلیل جو روانی ایجاد شده بود. اما قطعه‌سازان درست در همین زمان، داشتند برای ماه‌های آینده خود برنامه ریزی می‌کردند.»
وی همچنین ادامه داد: «در حوزه تامین قطعات خارجی، یک محدودیت زمانی بین چهار تا شش ماه وجود دارد. بنابراین اگر در هر شرایطی، کم و زیاد تولید ادامه یافته است، به دلیل استفاده از همین تجربه است و هر روز راهکار تازه‌ای برای مقابله با تحریم‌های خارجی پیدا می‌کنیم.»

مشکلات داخل هزار برابر بیشتر از تحریم خارجی

این فعال صنعت قطعه‌سازی با توضیح این مطلب که با وجود توان قطعه‌سازان برای مقابله با فشار و تحریم‌های خارجی، داخل کشور مشکلات هزار برابر بزرگ‌تر شده است، تصریح کرد: «از مساله تامین ارز گرفته تا مسائل مرتبط با واردات و گمرک و… کمترین میزان توجه به قطعه‌سازان می‌شود. متاسفانه صنعت خودرو حتی در میان مسئولین کشور و در حوزه‌های اقتصادی، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همواره هجمه‌هایی به این صنعت وارد می‌شود.»
شاپور سامعی در ادامه با تاکید بر اینکه حتی اگر فشارها بدتر از این هم بشود ما هنوز توان تامین مواد اولیه داخلی و خارجی و افزایش داخلی‌سازی را داریم، گفت: «ما می‌پذیریم در کارمان نقصان‌ها و مشکلاتی هم داریم. اما با این وجود، نباید فراموش کرد قطعه سازی صنعتی است که بالغ بر ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار موقعیت شغلی به صورت مستقیم ایجاد کرده و به طور غیر مستقیم بیش از ۳ تا ۴ میلیون شغل ایجاد کرده است.»

در سال جدید هیچ پولی به قطعه‌سازان پرداخت نشده است

وی در خصوص پرداخت تسهیلات دولتی به قطعه‌سازان، اظهار کرد: «آن چهار هزار میلیارد تومان که پرداخته شد، نسبت به مطالبات قطعه‌سازان و گردش مالی و نیاز نقدینگی قطعه‌سازان، رقم قابل توجهی نیست و نمی‌تواند انتظار خاصی ایجاد کند. اگرچه همان مبلغ باعث شد از پیش از عید، تولید افزایش پیدا کند و قطعه‌سازان توانستند حقوق پرسنل خود را بپردازند. اما از بعد از عید، هیچگونه تزریق نقدنگی به صنعت قطعه‌سازی انجام نشده است.»
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان افزود: «قیمت مواد اولیه و ارز سه تا چهار برابر رشد داشته است. این در حالی است که آن ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات با میانگین بهره ۲۴ درصد پرداخت شده است. اگرچه این بهره توسط قطعه‌ساز پرداخت می‌شود و از این ماه هم بازپرداخت آن آغاز می‌شود.»
سامعی همچنین ادامه داد: «اگر در این شرایط دولت‌مردان به سرعت چندین فقره نقدینگی به این صنعت تزریق نکنند، با توجه به هزینه‌های هنگفتی که در تولید وجود دارد، تولید سیر نزولی طی خواهد کرد و صنعت بی‌شک رو به تعطیلی می‌رود.»

تسهیلات ارزی در قالب ریالی پرداخت شود

وی در خصوص نامه‌نگاری‌های انجام شده توسط انجمن قطعه‌سازان با بانک‌های مختلف و بانک مرکزی، تاکید کرد: «در پاسخ بسیاری از این نامه‌ها عنوان شده است که ما ذی‌نفع واحد هستیم و با توجه به مشکلات بدهکاری‌های گذشته، چک های برگشتی و عدم پرداخت‌ها، امکان دریافت تسهیلات را نداریم. در حالی که این موارد باید در شرایط عادی مد نظر قرار گیرد. اما الان در شرایط ویژه قرار داریم.»
به گفته شاپور سامعی، اگر در حوزه ریالی، ارزی، مواد اولیه و… به قطعه‌سازان کمک نشود، نفس قطعه‌سازان قطع می‌شود و چراغ این صنعت خاموش خواهد شد. در این شرایط قیمت همین خودروی پراید به ۱۰۰ میلیون تومان هم می‌رسد.
وی در خصوص بخش دوم مصوبه هیات دولت مبنی بر پرداخت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورو ارزی یا همان هفت هزار میلیارد تومان در قالب ریالی از سوی بانک مرکزی به دو خودروساز، تاکید کرد: «بانک مرکزی در این مورد محدودیتی روی چهار ارز خاص شامل روپیه، یِن، لیر و یوان ایجاد کرده است. این در حالی است که منابع بانک مرکزی در چند بانک خاص است که آنها اجازه جابه‌جایی پول برای صنعت خودرو را ندارند.»
سامعی افزود: «روش به این شکل است که ما باید ۱۰ درصد را به عنوان پیش‌پرداخت بدهیم و ۹۰ درصد را باید ۹ ماه بعد بپردازیم. در حالی که انتظار بانک مرکزی این است که در آن زمان، هر ارزی در سیستم دولتی یا نیمایی به عنوان ارز روز، آزاد بود، ما باید آن ارز را دریافت کنیم.»
وی ادامه داد: «این در حالی است که دلار طی یک‌سال گذشته ناگهان طی چند ماه نوسان قیمت شدیدی داشت. حالا اگر قرار باشد با این محاسبات و در این شرایط چنین تسهیلاتی پرداخت شود، فردا ما چگونه باید پول آن را بپردازیم.»
این فعال صنعت قطعه‌سازی با اشاره به پیشنهاد قطعه‌سازان در این خصوص، گفت: «خواست ما این است که این تسهیلات به ریال تبدیل شود تا ما معادل مبلغ ریالی که دریافت می‌کنیم، خودمان از صرافی ارز تهیه کنیم تا اگر بازار ارز با نوسان مواجه شد، همه چیز به ضرر قطعه‌سازان تمام نشود.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.