بگذارید سرتان کلاه برود

قطعه نیوز: حتما وقتی در شهر تردد می کنید موتورسورانی را دیده اید که بدون کلاه ایمنی و با سرعت بالا در حال رانندگی هستند و اگر سری به اخبار مربوط به فوت رانندگان موتورسیکلت بزنید متوجه می شوید که علت مرگ آنها نداشتن کلاه ایمنی است چون همه موتورسیکلت ها به دلیل نداشتن حفاظ یا گارد ایمنی پس از زمین خوردن یا تصادف به سرعت واژگون می شوند و راکب آنها با خطر سقوط از روی موتور و زمین خوردن سرش مواجه است؛ از این رو داشتن کلاه ایمنی می تواند جان بسیاری از این افراد را نجات دهد. آمار نشان داده بیش از ۸۰ درصد صاحبان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند. ۷۰ درصد از موتورسوارانی که در تصادف ها کشته می شوند از ناحیه سر ضربه خورده اند و ۳۰ درصد این افراد را جوانان بین ۱۸ تا ۲۸ سال تشکیل می دهند. این آمار را رئیس پلیس راهور تهران ارائه داده تا به اهمیت استفاده از کلاه موتورسواری پی ببریم.

استفاده از کلاه ایمنی اجباری است ولی …

اما نکته قابل اهمیت این است که این کلاه ایمنی باید دارای چه مشخصاتی باشد و اصلا یک کلاه ایمنی به چه صورتی طراحی و ساخته می شود. یک کلاه ایمنی استاندارد می تواند خطر آسیب به سر و گردن را تا حد زیادی کاهش دهد. به همین دلیل است که در ماده ۱۹ قانون جدید رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم، استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکبان و ترک نشینان هرنوع موتور سیکلت اجباری شده است، اما اگر کلاه ایمنی از استانداردهای لازم برخوردار نباشد می تواند خطرناک باشد.

 عواملی چون وزن، رنگ، کیفیت در ساخت، شکل آیرودینامیکی و … در یک کلاه بسیار اهمیت دارد برای نمونه وزن، عامل مهمی در کیفیت کلاه است. کلاه های سنگین بعد از مدتی موتورسوار را به درهایی مثل آرتروز گردن و درد شانه دچار می کنند. رنگ هم یکی از ویژگی های مهم کلاه ایمنی موتورسواران است. کلاه هایی با رنگ روشن و براق باعث می شوند رانندگان وشایل نقلیه دیگر در نور کم راحت تر موتورسواران را ببینند. اما شاید مهمترین ویژگی یک کلاه ایمنی استاندارد, استحکام آن باشد. کلاهی که بیش از حد سفت یا نرم باشد کارایی لازم را ندارد.

 کلاه ایمنی موتورسواران دو بخش اصلی دارد: لایه بیرونی که در مقابل نفوذ هر چیزی به سطح داخلی و ایجاد خراش و ساییدگی مقاومت می کند و لایه درونی که انرژی وارد شده را جذب می کند.

گران بودن کلاه ایمنی دلیل استفاده نکردن از آن

متاسفانه به دلیل هزینه بالای کلاه های استاندارد خیلی از موتورسواران به خریدن کلاه های معمولی رضایت می دهند؛ درحالی که این کلاه ها به دلیل نداشتن استحکام لازم موقع وارد شدن ضربه نمی توانند از آسیب دیدن جمجمه، صورت و فک موتورسوار جلوگیری کنند. جنس لایه داخلی کلاه ها هم برای استفاده در فصل های گرم سال مهم است. کلاه هایی که استاندارد نیستند تنفس را برای راکبان سخت و آنها را کلافه می کنند؛ در نتیجه موتورسواران آنها را تحمل نمی کنند.

نحوه عملکرد کلاه ایمنی

کلاه ایمنی با کاهش اثر نیرو یا ضربه وارده به سر، خطر ناشی از صدمات جدی وارده به سر و مغز را کاهش می‌دهد و به سه طریق این عمل صورت می‌گیرد:

۱-کلاه ایمنی جابجایی ناگهانی جمجمه در اثر تغییرات شتاب حرکت را کاهش می‌دهد و در نتیجه تکان مغز را نیز کاهش یافته و تاثیرات این جابجایی قابل کنترل خواهد شد. مواد نرمی که در داخل کلاه ایمنی جداسازی شده است برخی ضربات را جذب کرده و در نتیجه سر به آرامی از حرکت خواهد ایستاد. این بدان معناست که مغز با نیروی زیاد جمجمه برخورد نخواهد کرد.

۲-کلاه ایمنی نیروی وارده را در سطح بیشتری پخش می‌کند. بنابراین نیروهای وارده در قسمتی خاص از جمجمه متمرکز نخواهد شد.

۳-کلاه ایمنی بین مانع خارجی و سر مانند حفاظ عمل می‌کند و از برخورد مستقیم بین آنها جلوگیری این عملکردها به وسیله چهار بخش اصلی کلاه ایمنی که در شکل زیر نشان داده شده است، تامین می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.