پارک موتورسیکلت های فرسوده در کمیسیون صنایع مجلس

تصمیم گیری درباره وضعیت موتورسیکلت های فرسوده به عهده کمیسیون صنایع و معادن مجلس گذاشته شد

قطعه نیوز:تصمیم گیری درباره وضعیت موتورسیکلت های فرسوده به عهده کمیسیون صنایع و معادن مجلس گذاشته شد؛ تصمیمی که می تواند تکلیف فعالان این حوزه را مشخص کند تا آنها بدانند برای ادامه روند فعالیت خود باید چه روشی را در پیش گیرند.

چندی پیش بهمن ضیایی مقدم،دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت دراین باره گفته بود: این تصمیم گیری می تواند سرنوشت کارخانه داران را تغییر دهد. او با اشاره به اینکه در سال ۹۷ حدود ۸ ماه کارخانه های به حالت نیمه تعطیل درآمدند تاکید کرد: تصمیم های نادرست می تواند منجر به بیکار شدن کارگران و تعطیلی کارخانه ها شود.

یکی از بحث اسقاط موتورسیکلت های فرسوده مربوط به تدوین قانون هوای پاک بود که دو سال پیش توسط هیات دولت اتخاذ شد و مخالفان و موافقان زیادی داشت اما به توافق نرسیدن نهادهای ذیربط برای اجرای این قانون کار را به مجلس کشاند و دیروز نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند که این موضوع به دلیل تخصصی و حساس بودن در کمیسیون مربوطه بررسی و اعلام نتیجه شود.

در کنار بحث قانون هوای پاک، ماده ۹ مکرر طرح ساماندهی خودرو هم اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری را مکلف می‌کرد که وسایل نقلیه خود را بعد از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.

همچنین در بخشی از این ماده تردد و حمل بار و مسافر و نقل انتقال صدور گواهی معاینه فنی وسایل نقلیه موتوری در شهرهای بالای یکصد هزار نفر ممنوع شده است اما در بخش دیگری از این ماده اشخاص مکلف شدند که موتورسیکلت را بعد از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند که این دو عبارت با یکدیگر متناقض است.

در حال حاضر بیش از هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و آلاینده هستند، متأسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به «اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی» هستند.

کلانتری: با هر برگه اسقاط، به جای هفت موتورسیکلت، چهار موتورسیکلت بخرند

از سوی دیگر کلانتری، رییس سازمان محیط زیست گفته بود: پیشنهاد ما این است که با هر برگه اسقاط، به جای هفت موتورسیکلت، چهار موتورسیکلت بخرند و اسقاط کنند که در نتیجه این اقدام، ارزش برگه‌های اسقاط بالا می‌رود و برای دارندگان موتورهای فرسوده نیز انگیزه ایجاد می‌شود تا نسبت به اسقاط موتورسیکلت خود اقدام کنند.

مرکز پژوهش های مجلس به دولت پیشنهاد داده بود تا پایان خردادماه ۱۳۹۸ و برای حل معضل کوتاه مدت موتورسیکلت‌سازان در نبود برگه اسقاط موتورسیکلت، از معادلسازی برگه اسقاط خودرویی به جای موتورسیکلت استفاده کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.