۱۰ فناوری برتردوچرخه

اگر از علاقه مندان و دوست داران دوچرخه و دوچرخه سواری هستید بهتر است که بدانید که فناوری های جدید توانسته تحول زیادی را در استفاده از این نوع وسیله نقلیه ایجاد کند. در مطلب پیش رو می توانید با برخی از این فناوری ها آشنا شوید البته بهتر است این را هم بدانید که لزوماٌ این تجهیزات پرفروش ترین نیستند بلکه آنها منحصر به فرد و دارای ویژگی های خاصی برای پیشرفت روز افزون این صنعت هستند و ممکن است بعد از موفق شدن در آزمایشات متنوع و مختلف به صورت تجاری در دسترس عموم قرار بگیرد.

پدال‌های مغناطیس ساده و سبک

پدال های سبک

بسیاری از دوچرخه‌سواران کوهستان دوست ندارند کفش‌هایشان به‌صورت مکانیکی به پدال‌های دوچرخه متصل شود؛ اما به هر حال در دوچرخه‌سواری در مسیرهای ناهموار وجود یک سیستم بازدارنده برای جدا شدن پاها از رکاب‌ها الزامی است. برای پاسخ‌گویی به این نیاز پدال‌های Maglock ساخته شدند که به‌سادگی از آهن‌رباها برای جلوگیری از جدا شدن پای دوچرخه‌سواران از پدال‌ها استفاده می‌کنند. آهن‌ربای موجود در این رکاب‌ها میخ‌های کف کفش دوچرخه‌سواران را جذب می‌کرد و مانع از لغزش پای آن‌ها می‌شد. البته، وزن مدل اولیه‌ی این پدال‌ها زیاد بود که در مدل جدید ، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است. . آنها فقط یک آهنربا نئودیمیوم را در هر پدال استفاده می کنند، که به یک صفحه فولادی سازگار با SPD متصل شده به زیر کفش کفش سوار می شود.

هر پدال مغناطیسی حدود ۱۵ کیلوگرم نیروی جذبی را فراهم می کند و بر روی یک دمپر انعطاف پذیر نصب می شود، به این ترتیب می توان به راحتی پا را روی آن قرار داد و هنگامی که دوچرخه سواران می خواهند پای خود را از پدال جدا کنندکافیست به سادگی با چرخاندن پای خود به طرفین به راحتی پا را از پدال جدا کنند.

چرخ تاشو

یک طراح آلمانی چرخی ۲۶ اینچی طراحی کرده است که قابلیت تا شدن دارد و می‌تواند در دوچرخه‌ها، صندلی‌های چرخ‌دار، اسکوترها و … مورد استفاده قرار گیرد. قطر این چرخ در هنگام تا شدن به یک سوم کاهش می‌یابد .

این چرخ که  ریوالو (Revolve) نام دارد به طور بالقوه توان ایجاد تغییراتی عمده در صنعت وسایل نقلیه‌ی تاشو را داراست. ریوالو یک چرخ ۲۶ اینچی پره‌دار است که قابلیت تا شدن و کاهش قطر تا یک سوم اندازه‌ی اولیه و کاهش ۶۰ درصدی در فضای اشغال شده را دارد. این چرخ نوآورانه به سادگی باز و بسته می‌شود و نسخه‌ی تجاری آن می‌تواند امکان خلق طراحی‌های جدید برای دوچرخه‌های تاشو، صندلی‌های چرخ‌دار تاشو و بسیاری دیگر از وسایل حمل‌ونقل جمع‌وجور را فراهم نماید.

تا امروز در دوچرخه‌های تاشو برای دست‌یابی به حجم کم در هنگام تا شدن، از چرخ‌های کوچک‌تر استفاده شده است که اغلب این چرخ‌ها ۱۶ یا ۲۰ اینچی هستند. چرخ ریوالو مسلین بر این مشکل فائق آمده و به سازندگان این اجازه را می‌دهد تا از این پس بتوانند بدون افزایش حجم از چرخ‌های ۲۶ اینچی، با قابلیت کاهش ارتفاع تا یک سوم حالت اولیه در هنگام تا شدن، در محصولات خود استفاده کنند.

قراردادن تونل باد روی فرمان

تونل باد

دوچرخه سوارانی که به صورت حرفه ای فعالیت می کنند باید از تجهیزات پیشرفته ای برای بهبود شرایط و کیفیت کار خود بهره ببرند.یکی از این تجهیزات تونل باد یا ولودروم است که  حالت آئرودینامیکی دوچرخه سوار را درحال حرکت بررسی می کند با استفاده از این دستگاه دوچرخه سوار می تواند بدن خود را بروی دوچرخه در حال حرکت به شکلی قرار دهد که کمترین میزان مقاومت در برابر جریان هوا را بوجود آورد .زیرا هرچقدر که این میزان مقاومت هوای روبرو بیشتر باشد دوچرخه سوار باید انرژی بیشتری را برای حرکت در سرعت های بالا صرف کند تا بتواند با دیگران رقابت کند.با استفاده مناسب از تونل باد دوچرخه سوار در طی تمرین می تواند بهترین وضعیت بدنی خود را مشخص کرده تا در هنگام مسابقات با صرف کمترین انرژی بیشترین بهره وری را بدست آورد.تاکنون دوچرخه سواران از تونل باد فقط در محیط های آزمایشگاهی و سالن های ورزشی بهره می گرفتند.این دستگاه جدید که AeroPod   نام دارد به راحتی بروی فرمان دوچرخه نصب می شود و با استفاده از فرایند های کامپیوتری بسیار دقیق و پیچیده میزان نیروهای مخالف و موافق را با الگوریتم های ویژه ای ثبت و در اختیار دوچرخه سوار قرار می دهد. اطلاعات و نتایج خروجی این دستگاه بروی کامپیوترهای ویژه دوچرخه سواران و یا اپلیکیشن مخصوص این شرکت قابل دسترسی و تجزیه و تحلیل است.به این ترتیب دوچرخه سواران حرفه ای می توانند در محیط های واقعی شرایط خود را به صورت دقیق تر سنجیده و خود را برای مسابقات آماده کنند.

تایرهایی که برای عمر بیشتر لباس می پوشند

فرض کنید شما به طور مداوم از دوچرخه  خود استفاده می کنید. حال در تعطیلات آخر هفته که ممکن است به سفری به خارج از محیط شهری بروید باید مراقب چرخ های دوچرخه باشید تا دچار مشکل نشوند.یکی از راه حل ها تعویض و خرید تایرهای نو است . . دوچرخه سواران حرفه ای بیشتر اوقات تایرهای عقب و جلو این وسیله نقلیه را با یکدیگر عوض می کنند. فرایند عوض کردن تایرها نیز کار مشکلی است. یک شرکت نروژی تایرهایی با قابلیت های مختلف برای دوچرخه ابداع کرده که با زیپ روی لاستیک فعلی قرار می گیرند و در صورت نیاز می توان آنها را در چند ثانیه تعویض کرد. سیستم reTyre مجموعه ای از تایرهای نرم است که روی رینگ دوچرخه قرار می گیرد. این تایرهای لاستیکی با یک زیپ بسته می شوند و سراسر چرخ را می پوشانند. تعویض این لاستیک ها به آسانی و در عرض چند ثانیه انجام می شود. این لاستیک ها را می توان به طور دائمی هم استفاده کرد.تایرهای لاستیکی مختلفی وجود دارد که می توان با آنها روی چرخ را پوشاند و تاکنون پوسته های لاستیکی محدودی مانند پوسته کاربید میخ دار برای تردد در زمستان نیز ساخته شده اند.اما در تایرهای با سیستم جدید قرار است پوسته هایی با چراغ های ال ای دی و دستگاه های الکترونیکی ساخته شود که با موبایل کاربر نیز ارتباط برقرار کند. علاوه برآن قرار است پوسته هایی از موادی خاص مانند فیبر نارگیل و لاستیک ۱۰۰ درصد قابل بازیافت نیز تولید شود.

دوچرخه غیر معمول مخصوص حمل بار

دوچرخه های حمل بار

درست چند هفته پیش یک شرکت فعال در صنعت دوچرخه ،دوچرخه را تولید و به بازار عرضه کرد که دارای نوآوری ویژه ای است.این دوچرخه می تواند به راحتی از یک دوچرخه عادی به یک دوچرخه مخصوص حمل بار  تبدیل شود.این کار بسیار ساده بوده و ظرف چند ثانیه بدون نیاز به هیچ گونه ابزاری قابل انجام است.فرایند کار به این صورت است که ساختار عقبی دوچرخه که چرخ عقب بروی آن قرار دارد خود به یک لولا متصل است.هنگامی که این لولا بسته باشد چرخ عقب دوچرخه در جای عادی و معمول آن قرار می گیرد و می توان از آن مانند یک دوچرخه شهری استفاده کرد .با بلندکردن چرخ عقب دوچرخه می توان لولا و اهرم های متصل به آن که چرخ نیز بروی آن قرار دارد را به سمت عقب باز کرد.به این ترتیب به اندازه کمی بیش از قطر چرخ به طول دوچرخه افزوده می شود.از این فضای افزوده شده می توان برای حمل بار استفاده کرد.این دوچرخه می تواند ۶۰ کیلوگرم بار را باخود حمل کند.که این رقم علاوه بر وزن دوچرخه سوار است که به رقم ۱۲۰ کیلوگرم  می رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.