علاقه مندان به موتورهای سنگین بخوانند

موتورهای سنگین در ایران سال هاست طرفداران زیادی دارد اما موتور سواری با این نوع موتورها در سطح شهر و حومه ممنوع است

قطعه نیوز:موتورهای سنگین  در ایران سال هاست طرفداران زیادی دارد اما موتور سواری با این نوع موتورها در سطح شهر و حومه ممنوع است البته کسانی که بخواهند هیجان سوار شدن روی این موتورها را تجربه کنند باید به پیست های مخصوص موتورسواری بروند.

موتورهای سنگین محبوب در ایران در دو کلاس ریس (مسابقه ای) و یا استریت (خیابانی) قرار دارد که این موتورها با برندها و حجم موتورهای مختلف در داخل کشور وجود دارند. در ایران موتورهای زیر ۲۵۰ سی سی به راحتی و بدون مشکل در صورت داشتن تمامی مدارک مورد نیاز پلاک می شوند. اما موتورهای با حجم موتور بالای ۲۵۰ سی سی پلاک نمی شود.

لازم به ذکر است که علاقمندان به موتورهای سنگین راهکارهایی برای راندن موتور مورد علاقه خود پیش رو دارند که در این مطلب این راهکارها بیان می شود.

راهکار نخست: اصولی‌ترین و قانونی‌ترین روش برای موتورسواری با موتورهای سنگین در ایران این است که شما سند و یا برگ سبز گمرکی موتور را با سازمان مربوطه برده و مجوز تردد با موتور مورد نظر را در پیست های مشخص شده برای موتورسواری دریافت کنید.

راهکار دوم : یکی دیگر از روش های سوار شدن به موتورهای سنگین در داخل کشور عضویت در ارگان‌ها و یا سازمان های دولتی خاص است که مجوز تردد با این موتورها را دارند که البته استفاده از این روش برای بسیاری از علاقمندان غیرممکن است.

موتور سنگین دوکاتی

خرید و فروش موتور سنگین در ایران

خرید و فروش موتورهای سنگین در ایران روند رسمی ندارد و به طور کلی این موتورها یا به صورت قاچاقی وارد کشور می شوند و یا توسط فروشنده‌های موتورسیکلتی که مجوز فروش موتور سنگین آن هم تنها برای استفاده در پیست‌های قانونی دارند به فروش می‌رسند. البته در حال حاضر برخی از افراد و گروه ها قطعات مربوط به موتورهای سنگین و موتور سنگین ۱۰۰۰ سی سی را به صورت جداگانه به کشور وارد می کنند و خود به مونتاژ موتور می پردازند و سپس محصول نهایی را به فروش می رسانند.

قیمت موتور سنگین در ایران

به دلیل وجود روش های مختلف، قیمت موتور سنگین در ایران بسته به نوع خرید تفاوت های زیادی با هم دارد و قیمت یکسانی برای یک موتور در کشور تعریف نشده است.

وضعیت موتورهای سنگین در بازار جهانی

به طور کلی در بازارهای جهانی، موتورهایی با عملکرد بالا و با حجم موتور معمولا بالای ۱۰۰۰ سی سی با نام سوپر موتور (Superbike) شناخته می شوند. این دسته از موتورهای سنگین ۱۰۰۰ از دهه ی ۱۹۹۰ میلادی محبوبیت ویژه ای در سراسر دنیا به دست آورده اند. در این دهه، شاهد تولید موتورهایی بودیم که حجم موتور آن ها بیشتر از ۱۰۰۰ سی سی بود و قدرت و عملکرد آن ها شبیه به موتورهای مسابقه ای بود.

در آن زمان، رقابت بین غول های موتور سازی دنیا به شدت بالا گرفته بود به طوری که شاهد رقابت همه جانبه ی موتورهای افسانه‌ای نظیر هوندا بلک برد (Blackbird)، سوزوکی هایابوسا (Hayabusa) و کاوازاکی ZX-12R بودیم که قدرت تولیدی و حداکثر سرعت این موتورها نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار و ۳۲۰ کیلومتر در ساعت بود.

البته در این مدت تنها این سه شرکت بزرگ ژاپنی اقدام به تولید موتورهای سنگین نمی کردند و سایر شرکت های موتورسازی نیز شروع به تولید موتورهای بزرگتر و سریعتر کردند به طوری که در  دهه ۹۰ میلادی، میزان فروش موتورهای ۸۰۰ سی سی نسبت به گذشته سه برابر شد.

یکی از خبرهای بد آن سال‌ها برای علاقه مندان به موتورهای سنگین این بود که اتحادیه اروپا با وضع قانونی تمامی شرکت های موتورسازی را مجبور کرد تا حداکثر سرعت موتورهای خود را به ۲۹۷.۶ کیلومتر در ساعت (۱۸۶ مایل در ساعت) محدود کنند. اما این پایانی بر رقابت بین شرکت های موتورسازی برای تولید موتورهای قدرتمند تر و سریع تر نبود و در نهایت این علاقه و اشتیاق موتورسواران به قدرت و سرعت بیشتر بود که برنده ی نبرد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. مهدی عزت می گوید

    چگونه در مسابقات شرکت کنیم

  2. e30 m می گوید

    ماهیت این موتورها تند رفتنه شتاب بسیار زیادی دارن برای مسابقه یا همون ارگان خاص که باید موتورهای برتری داشته باشن کاربرد دارن و جنبه استفاده عمومی و عادی ندارن فرد بخواد هم خیلی سختشه که عادی ازش استفاده کنه بخاطر همین در اتوبانها میبینیم چطور ویراژ میدن و خطرساز تردد میکنن و ترددش ممنوع است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.