قطعه نیوز بررسی می‌کند؛ عامل واژگونی اتوبوس خبرنگارها و سربازمعلم‌ها چه بود؟

در روزهای گذشته باز هم حوادث جاده‌ای در کشور خبرساز شد و پیش آمدن حادثه برای دو اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازمعلم‌ها در مجموع ۷ کشته و تعدادی مجروح بر جا گذاشت

قطعه نیوز: در روزهای گذشته باز هم حوادث جاده‌ای در کشور خبرساز شد و پیش آمدن حادثه برای دو اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازمعلم‌ها در مجموع ۷ کشته و تعدادی مجروح بر جا گذاشت.

مشاهدات میدانی خبرنگار «قطعه نیوز» از وضعیت ناوگان بین شهری کشور حاکی از آن است که در سال‌های گذشته میزان خرابی اتوبوس‌ها نسبت به قبل افزایش داشته است.

آمار نیز نشان می‌دهد که طبق گفته داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، ۳۲ درصد از ناوگان باری کشور معادل ۱۱۴ هزار دستگاه کامیون و ۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده است.

در کنار فرسودگی این ناوگان، رشد بی‌سابقه قیمت قطعات یدکی خودرو و قاچاق بی‌شمار قطعات بی‌کیفیت، زیاد شدن تولید محصولات زیرپله‌ای و رو آوردن صاحبان خودرو به قطعات دست دوم همگی در افزایش مشکلات وسایل حمل و نقل عمومی و البته زیاد شدن تصادفات نقش دارند.

بی‌کیفیتی قطعات یدکی عامل مهم تصادفات جاده‌ای

کارشناس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در این زمینه به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: برای تشخیص علت دقیق بروز حادثه برای دو اتوبوس خبرنگاران و سربازمعلم‌ها، باید بررسی‌های دقیق‌تری صورت بگیرد تا مشخص شود که علت حادثه چقدر مربوط به جاده، قطعه و قصور راننده بوده است.

علی صغیرزاده با اشاره به کیفیت پایین قطعات موجود در بازار و نقش آن در حوادث جاده‌ای گفت: رانندگان و صاحبان خودروهای عمومی به علت گرانی لوازم مجبور به خرید کالاهای ارزان می‌شوند که این قطعات در هنگام حرکت خودرو مشکل ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: لنت‌هایی که در حال حاضر در بازار یافت می‌شود کیفیت مطلوب پیشین را ندارد و باعث خورندگی در ترمز و کاهش توان آن می‌شود.

رانندگان و صاحبان خودروهای عمومی به علت گرانی لوازم مجبور به خرید کالاهای ارزان می‌شوند که این قطعات در هنگام حرکت خودرو مشکل ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: بیشتر این لنت‌ها تقلبی و چینی هستند که کیفیت پایینی دارند و برندهای اصلی نیز در صورت وجود، بسیار گران است.

وی گفت: در مورد لاستیک نیز مشکل  مشابهی وجود دارد، این کالا بسیار گران شده است و فاقد گارانتی است.

به گفته صغیرزاده، خودروهایی که واژگون می‌شوند معمولا مشکل لاستیک دارند، به طوری که پس از بررسی مشخص می‌شود لاستیک آنها تاریخ مصرف گذشته بوده است یا کیفیت لازم را نداشته است.

وی عنوان کرد: وقتی لاستیک جلوی خودرو بترکد، در هیچ شرایطی نمی‌توان اتوبوس را متوقف کرد، البته بخشی از علت ترکیدگی لاستیک و چپ کردن خودرو به وضعیت جاده مربوط می‌شود، چراکه پیچ‌های نامناسب در بسیاری از جاده‌ها باعث از بین رفتن تعادل خودروها است.

وضعیت جاده‌ها عامل دیگر تصادفات اتوبوس‌ها

صغیرزاده ادامه داد: با وجود مشکلاتی در زمینه قطعه، نمی‌توان همه علت این گونه حوادث را به نقص در قطعه ربط داد.

وی درباره سایر علت‌هایی که می‌توانند در این دو تصادف و حوادث مشابه نقش داشته باشند، بیان کرد: گاهی جاده‌های کشور تا حدی شرایط نامناسبی دارد که  اگر بهترین برند و قطعه اصل را هم برای خودرو به کار ببرید، باز هم جوابگو نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در حوادث جاده‌ای ابتدا تقصیر را به گردن راننده می‌اندازند و هیچ گاه به وضعیت جاده اشاره‌ای نمی‌شود، در حالی که می‌توان گفت حدود ۸۰ درصد از تصادفات رانندگی ناشی از مشکلات جاده‌ای است.

عملکرد ناشیانه راننده‌ها حادثه می‌آفریند

بازرس اتحادیه تعمیرکاران خودرو عنوان کرد: حدود پنج درصد از حوادث نیز به عملکرد رانندگان ناوگان برمی‌گردد. در آیین‌نامه‌های رانندگی گفته می‌شود که وقتی ترمز وسیله نقلیه مشکل پیدا می‌کند، با دنده معکوس می‌توان آن را کنترل کرد.

صغیرزاده اضافه کرد: متاسفانه بعضی از رانندگان اتوبوس در حوادث رانندگی نمی‌توانند واکنش درست داشته باشند و در سرازیری اتوبوس را با همان دور رها می‌کنند و هرچه بیشتر ترمز را فشار می‌دهند لنت داغ تر می‌شود و در هنگام داغ شدن لنت، ترمز گیرایی ندارد.  

متاسفانه بعضی از رانندگان اتوبوس در حوادث رانندگی نمی‌توانند واکنش درست داشته باشند و در سرازیری اتوبوس را با همان دور رها می‌کنند و هرچه بیشتر ترمز را فشار می‌دهند لنت داغ تر می‌شود و در هنگام داغ شدن لنت، ترمز گیرایی ندارد.  

وی ادامه داد: بنابراین با قطعیت نمی‌شود گفت علت حادثه ترمز بوده است به این دلیل که ترمز مخزن گاز دارد و گاز هم درجه دارد و در صفحه جلوی کیلومتر خودرو صفحه گاز تعبیه شده است.

وی افزود: وقتی باد خودرو خالی می‌شود، باید به آن توجه کرد و خودرو را به کنار جاده آورد.

سودجویان خودورهای فرسوده به جاده می‌فرستند

بازرس اتحادیه تعمیرکاران خودرو درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل در حوادث جاده‌ای گفت: در حال حاضر به اتوبوس‌هایی با عمر بالای ۱۵ سال اجازه تردد خارج از شهر داده نمی‌شود.  

صغیرزاده عنوان کرد: علت تردد اتوبوس‌های فرسوده در جاده‌ها با وجود ممنوعیت این است که مدیریت صحیح بر اختصاص خودروها در مراکز ارائه خودورهای عمومی وجود ندارد.

مراکز اتوسرویس در هنگام به کارگیری اتوبوس‌ها به عمر  آن توجه نمی‌کنند و هر اتوبوسی که پورسانت بهتری به شرکت بدهد می‌تواند در آن مراکز کار کند.

 وی گفت: مراکز اتوسرویس در هنگام به کارگیری اتوبوس‌ها به عمر  آن توجه نمی‌کنند و هر اتوبوسی که پورسانت بهتری به شرکت بدهد می‌تواند در آن مراکز کار کند.

وی افزود: در این مراکز معمولا تودوزی صندلی، تمیزی شیشه‌ها و وجود کولر در اتوبوس مهم است و به عمر آن توجهی نمی‌شود.

وی عنوان کرد: در هنگام سفارش اتوبوس هیچ گونه قراردادی بین مرکز ارائه دهنده سرویس و استفاده‌کننده منعقد نمی‌شود، در حالی که اگر قراردادی منعقد شود مرکز موظف است خودرویی در نظر بگیرد که معاینه فنی، عمر مفید و سلامتی راننده و … را داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.