شفاف سازی قیمت لاستیک و تایر

به تازگی برای شفاف سازی قیمت تایر، طرح عرضه لاستیک در بورس کالا را مطرح کرده اند

قطعه نیوز: به تازگی برای شفاف سازی قیمت تایر، طرح عرضه لاستیک در بورس کالا را مطرح کرده اند.

فروشی که از این به بعد باعث سرو سامان دادن به بازار لاستیک می شد و می توان گفت باعث می شد دست دلالان از این بازار کوتاه می شد. 

چندی پیش خبری مبنی بر فروش لاستیک در سامانه جامعه تجارت خبر ساز شد.

پس از راه اندازی این سامانه، افرادی که نیاز به لاستیک داشتند با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد و پس از راستی آزمایی متقاضی درخواست خود را در سامانه ارائه کرده و سالی یک جفت لاستیک تحویل بگیرند.

اما این موضوع با مشکلاتی مواجه شد و افراد متقاضی به راحتی نمی توانستند  کالای مورد نیاز را خریداری کنند.

پس از پیگیری هایی مشخص شد که سامانه جامع تجارت چند سالی بود راه اندازی شده بود اما به دلیل مشکلاتی به خوبی کار نمی کرد و اکنون این سامانه راه اندازی شده است تا نرخ لاستیک تک نرخی شود.

سامانه ای برای تک نرخی شدن قیمت لاستیک!

جمشیدی مجری طرح توزیع سیستمی تایر، گفت: تمام خرید و فروش لاستیک در این سامانه ثبت می‌شود تا بتوانیم در کالا تا زمانی که به دست خرده فروش که یک فعال تجاری، است، نظارت داشته باشیم.  

او گفت: برای خودرو‌های سنگین این سامانه طوری طراحی شده که در آن هیچ مشکلی برای عرضه و تقاضا وجود ندارد و رانندگان می‌توانند به آن مراجعه کننده و اقدام به خرید کنند، اما برای خودرو‌های سواری هنوز مشکلاتی وجود دارد که به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

او بیان کرد: سامانه توزیع سیستمی تایرهای خودروهای سواری باید پیش از این اجرا می‌شد، اما متأسفانه به دلیل همکاری نکردن بعضی از تولید کننده‌ها تاکنون موفق به اجرایی آن نشده‌ایم.

وی ادامه داد: طبق مصوبه تنظیم بازار، تمام تولیدکنندگان داخلی تایر باید میزان تولید خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و فقط می‌توانند بخش کوچکی از تولیدات خود را به عنوان گارانتی و یا فروش شرکتی نزد خود نگه دارند، اما تاکنون بعضی تولیدکننده‌ها این کار را به درستی انجام نداده و باعث به تعویق افتادن اجرای این طرح شده‌اند.

جمشیدی گفت: در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است، همه تولیدکننده‌ها میزان واقعی تولیدات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و پس از آن توزیع تایر خودروهای سواری سیستمی شده است و معاملات آن باید قابل رصد و پیگیری باشد.

مجری طرح توزیع سیستمی تایر خودرو بیان کرد: وزارت صنعت، فرآیندی را ایجاد کرده است که بر اساس آن ثبت سفارش و تأیید سفارش برای خرید مواد اولیه تولید کنندگان بر اساس میزان تولید و فروش واحد تولیدی آن‌ها انجام می‌شود.

با اجرای این طرح قطعاً شرکت‌های تولیدی هم که بعضاً همکاری نکرده و تاکنون درصد کمی از تولیدات خود را اظهار کرده‌اند اجباراً در سامانه تولیدات خود را ثبت خواهند کرد و طرح توزیع سیستمی تایر خودروهای سواری اجرا خواهد شد.

گزارش -- نحوه فروش جدید تایر در جاده بورس/ قیمت لاستیک شفاف می شود؟
تایر

نحوه فروش لاستیک در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی؟

سید محمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان تایر در خصوص نحوه فروش لاستیک در سامانه جامع تجارت به نرخ دولتی، بیان کرد: سال گذشته مقداری ارز دولتی (۴ هزار و ۲۰۰ تومانی) به تجار دادند تا لاستیک به نرخ دولتی وارد کنند, آن‌ها نیز مکلف بودند این کالا را به نرخ دولتی به فروش برسانند.  

پس از آن  فروش و عرضه این دسته از لاستیک‌ها با موانعی مواجه شد که بر این اساس افرادی که کالا را با نرخ دولتی وارد کرده اند، باید مابه تفاوت آن را پرداخت کنند که برخی از تجار معمولی این مابه تفاوت را پرداخت کردند, یعنی  این لاستیک را با نرخ دولتی خریداری کردند، اما اکنون باید مابه تفاوت به نرخ نیمایی را پرداخت کنند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر تشریح کرد: این بین لابی بازی‌های زیادی رخ داده که از همین روال گله‌مند هستیم.

برخی در این سامانه با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و برخی با نرخ نیمایی لاستیک می‌فروشند که همین روال باعث لابی بازی شده است. موافق ادامه فعالیت برخی از شرکت‌ها در این سامانه نیستیم.

حال اکنون سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور خبر از روش جدید فروش تایر در بورس  کالا داده است.

به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو خرید و فروش بسیاری از کالاها در بورس کالا این روزها بسیار رونق گرفته است و باعث می شود قیمت بسیاری از کالاها شفاف شود.

رونق فروش تایر در بورس کالا

مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور با اشاره به فروش تایر در بورس کالا، گفت: به تازگی برای شفاف سازی قیمت تایر، طرح عرضه لاستیک در بورس کالا را مطرح کرده اند.

در حال حاضر یکی از شرکت ها اقدام به عرضه لاستیک در بورس کرده است که اگر نتیجه دهد این روند را برای سایر شرکت ها ادامه خواهیم داد. 

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور بیان کرد: با توجه به ظرفیتی که بورس کالا دارد، باید دید چه میزان کالا را می توان در آن عرضه کرد.

اکنون نحوه عرضه تایر این گونه است که لاستیک را به نمایندگی ها می فروشیم و نمایندگی ها وظیفه دارند آن را از طریق سامانه ثبت و به فروش برسانند. 

تنها با بیان اینکه میزان تولید لاستیک نسبت به گذشته افزایش داشته است، بیان کرد: اکنون  در شرایط تحریم هستیم و این موضوع پوشیده نیست، اما تمام تولید کنندگان به دنبال دور زدن تحریم ها بودند و توانستند میزان تولید را افزایش دهند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور  تشریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از عوامل در افزایش قیمت هر کالایی تاثیرگذار است، اکنون افزایش قیمت برای لاستیک خارج از قاعده نیست.

با توجه به اینکه هزینه بسیاری از عوامل مانند دستمزد، بیمه، هزینه آب، برق و … افزایش داشته است، در قیمت نهایی یک کالا تاثیر گذار خواهد بود و در نتیجه در آینده قیمت لاستیک نیز افزایش خواهد یافت. 

او با بیان اینکه در آینده نزدیک با اجرای برخی طرح‌ها در حوزه خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید، افزایش بهره وری و تجدید نظر در فرایند تولید در تعدادی از کارخانه ها خواهیم داشت.

وی گفت: تمامی شرکت ها به دنبال این هستند که تولید تایر را افزایش دهند و می توان گفت که در آینده ای نزدیک شاهد تحولات قابل توجهی در تولید و توسعه صنعت تایر در کشور خواهیم بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.