عضو هیات مدیره انجمن خدمات پس از فروش: لوازم یدکی خودروهای خارجی داخلی‌سازی می‌شود

شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای خارجی درصدد توافق با قطعه‌سازهای داخلی هستند تا قطعات را در کشور تولید کنند.

قطعه نیوز: یک عضو هیات‌مدیره انجمن خدمات پس از فروش اعلام کرد: شرکت‌های واردکننده خودرو در تلاش برای داخلی‌سازی لوازم یدکی هستند.


یعقوب ولی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با اشاره به مشکلات تامین قطعات یدکی برای خودروهای وارداتی در سال‌های تحریم بیان کرد: شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای خارجی درصدد توافق با قطعه‌سازهای داخلی هستند تا قطعات را در کشور تولید کنند.


وی افزود: با ساخت قطعات در داخل، هزینه تعمیرات و نگهداری خودروی خارجی کاهش پیدا می‌کند و مشتریان می‌توانند از خدمات پس از فروش با قیمت مناسب استفاده کنند.


وی گفت: ساخت قطعات در داخل فرایند و چالش‌های خاص خود را دارد و با توجه به تعداد کم خودروهای وارداتی تولید این قطعات در ایران به صرفه نیست.


ولی‌پور اضافه کرد: با توجه به کم‌تیراژ بودن قطعات خودروهای وارداتی در کشور، شرایط کرونا، برجام و انتخابات احتمال به نتیجه رسیدن این روش در کوتاه‌مدت کم است.


وی گفت: برای حل مشکل صرفه اقتصادی تولید داخلی لوازم یدکی خودروهای وارداتی، تنها راه این است که قطعات مشترک یا قطعات با تغییرات جزئی را تجمیع کنیم تا تولید آن برای قطعه‌ساز صرفه اقتصادی پیدا کند.


این عضو هیات‌مدیره انجمن خدمات پس از فروش عنوان کرد: تیمی برای جمع‌بندی قطعات مشترک و ساخت داخل در انجمن تشکیل شده است که در حال بررسی موضوع هستند اما هنوز قطعه‌ای تعیین نشده است.

شرکت‌های مادر منتظر نتیجه برجام هستند

ولی‌پور گفت: در حوزه خدمات پس از فروش تخصیص ارز مانند قبل روند کندی دارد. شرکت‌های مادر نیز منتظر نتایج مذاکرات برجام هستند و هنوز هیچ‌گونه همکاری با شرکت‌های ایرانی ندارند.

شرایط به گونه‌ای است که دیده می‌شود صاحب خودروی یک میلیارد تومانی توان تعویض چراغ خودروی خود را ندارد و با کارهایی مانند چسب زدن، مدتی طولانی با چراغ شکسته از خودروی خود استفاده می‌کند.


وی افزود: در بحث خدمات پس از فروش موضوع شرایط بد اقتصادی کشور نیز مطرح است چراکه مردم در حال حاضر به دلیل وضعیت معاش نمی‌توانند قطعات خودروی خود را عوض کنند.

وی گفت: شرایط به گونه‌ای است که دیده می‌شود صاحب خودروی یک میلیارد تومانی توان تعویض چراغ خودروی خود را ندارد و با کارهایی مانند چسب زدن، مدتی طولانی با چراغ شکسته از خودروی خود استفاده می‌کند.


این فعال حوزه خدمات پس از فروش عنوان کرد: در صورت بهبود شرایط بین‌المللی، وضعیت اقتصادی مردم بهبود پیدا می‌کند و مردم توان مالی لازم را برای تعمیرات خودروی خود به دست می‌آورند.

کاهش پذیرش مشتری در شرکت‌های خدمات پس از فروش

ولی‌پور اظهار کرد: پذیرش مشتری در شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی بسیار کم شده است و آمار نشان می‌دهد که مراجعات به مراکز خدمات پس از فروش بیش از ۴۰ درصد افت کرده است.


وی ادامه داد: بعضی خودروهای وارداتی با وجود افزایش تعداد خودرو در کشور در قسمت خدمات پس از فروش به دلیل شیوع کرونا و شرایط اقتصادی با کاهش پذیرش مواجه شده‌اند.

به گفته ولی‌پور، با توجه به شیوع کرونا، در جریان بودن مذاکرات برجام، انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت و مدت زمانی که طول می‌کشد تا تیم اجرایی دولت کار را به دست بگیرد، امسال شرایط خدمات پس از فروش بدتر از سال گذشته خواهد بود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.