انحصار در واردات قطعات وجود دارد نه تولید

قطعه نیوز: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با اظهارات هفته قبل عبدلله رضیان، عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تامین ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز کشور به صورت انحصاری توسط هفت نفر و نقش آنها در گرانی های اخیر بازار خودرو گفت: انحصاری بودن قطعه سازی کشور در دست چند نفر واقعیت ندارد و دلیل گران شدن دوباره قیمت خودرو فعالیت دلالان برای داغ کردن بازار است.
ولی ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار قطعه نیوز اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو کاذب است. مگر قطعه سازان و خودروسازان قیمت را بالا برده اند؟ قیمت کارخانه ها افزایش پیدا نکرده و ارقامی که در بازار آزادعنوان می شود غیر واقعی و حباب است.
وی در ادامه افزود: تولید کارخانه ها نسبت به عید که باعث شد قیمت ها کاهش پیدا کند نه تنها کمتر نشده که افزایش هم داشته است. متاسفانه دلال ها بازار را داغ می کنند و گروهی از مردم هم از ترس کاهش سرمایه شان برای خرید خودرو هجوم می آورند. وگرنه اتفاقی نیافتاده که قیمت خودرو بخواهد در نتیجه آن افزایش پیدا کند.
به نظر سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، منظور رضیان از انحصار قطعات در بخش واردات است نه تولید کنندگان داخلی.
ملکی تاکید کرد: در کشور بیش از هزار قطعه ساز داخلی داریم که هرکدام با توجه به ماشین آلات و امکانات، دانش فنی و نیروی انسانی ماهریک یا چند قطعه را تولید می کنند.ممکن است یک قطعه را سه با چهار قطعه ساز تولید کنند. بنابر این ممکن نیست که ۵۰ درصد از تولید قطعات خودرو داخل دست چند نفر باشد.
وی خاطرنشان کرد: احتمالا منظور آقای رضیان در بحث وادرات قطعات است و شاید در این بخش چنین شرایطی وجود داشته باشد.

نویسنده: مهدی اسماعیل پور

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.