دلایل لرزش دنده در خودرو

سر دنده یا دسته دنده ممکن است بنا به دلایل مختلفی در برخی شرایط شروع به لرزش کند در این مطلب به بررسی علت لرزش دنده در خودروهای مختلف میپردازیم.

قطعه نیوز: در گذشته در رابطه با لرزش نامعمول قسمت های مختلف خودرو همچون لرزش در زمان استارت، لرزش موتور یا لرزش فرمان، مفصلا صحبت کرده ایم ولی این بار به سراغ بخش دیگری خواهیم رفت که گاهی اوقات بدون دلیل خاصی شروع به لرزش کرده و با صدایی که تولید می کند موجب کلافگی راننده نیز می شود. این قسمت از خودرو که در کابین خودرو شروع به لرزش می کند، سر دنده می باشد که گاها در برخی دنده ها یا سرعت های خاصی، شروع به لرزش می کند و اگر رفع نگردد باعث ایجاد مشکلات دیگری نیز خواهد شد. با ما در ادامه همراه باشید تا علت لرزش دنده  در خودروهای دنده دستی را بررسی کرده تا در صورت امکان با بکار گیری برخی راهکارها، اقدام به رفع این مشکل نمایید.

علت لرزش دنده

دسته دنده

سر دنده یا دسته دنده ممکن است بنا به دلایل مختلفی در برخی شرایط شروع به لرزش کند. با توجه به کیفیت نامطلوب ساخت خودروهای داخلی، گاها دیده شده که خودرو از بدو تحویل دارای چنین مشکلی بوده و راننده متوجه لرزش دنده در برخی شرایط می شود. با این حال برخی از عوامل وجود دارند که می توانند موجب لرزش دنده در خودروهای دنده دستی شوند. این مشکلات می توانند از گیربکس خودرو یا موتور و اتصالات موتور نیز باشند که بسته به شرایط خودرو می توانند متفاوت باشند.

البته برخی لرزش های سر دنده نیز کاملا طبیعی بوده و نیازی به تعمیر آن نخواهد بود. اصولا خودروهای دنده دستی ساخت داخل، در هنگام حرکت و شتاب گیری اولیه، ممکن است مقداری با لرزش دنده همراه باشند. همچنین در دورهای پایین به علت ارتعاش طبیعی خودرو، ممکن است دنده خودرو دچار لرزش های خفیفی شود که با بالاتر رفتن دور موتور و تعویض دنده، این مشکلات حل خواهد شد.

اما شرایط دیگری برای لرزش دنده در خودرو های مختلف وجود دارد که نشان از وجود مشکل در برخی قطعات دیگر خودرو دارد. در ادامه به این مشکلات احتمالی اشاره شده است و علاقه مندان می توانند از طریق مطالعه موارد زیر، نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند تا این لرزش های موجود در دنده را کاهش داده و یا بطور کامل از بین ببرند.

  • بروز مشکل و یا شکستگی در وضعیت دسته موتورها می تواند در برخی دورها یا سرعت ها، منجر به لرزش دنده و یا کل موتور خودرو گردد.
  • ایجاد شکستگی و خرابی در پلوس چرخ های سمت راننده یا شاگرد نیز در سرعت های پایین باعث لرزش دنده خواهد شد.
  • کیفیت پایین و یا کم بودن میزان روغن واسکازین در گیربکس نیز گاها منجر به لرزش دنده و داغ شدن بیش از حد دسته دنده نیز می شود.
  • در صورت شکسته شدن فنرهای داخل پلوس و شفت ها، دنده شروع به لرزش در سرعت های خاصی خواهد نمود.
  • وجود ایراد در صفحه کلاچ و دیسک ممکن است در هنگام تعویض دنده باعث لرزش دنده شود.
  • استاندارد نبودن ارتفاع خودرو نیز گاهی اوقات منجر به لرزش سر دنده می شود که با تنظیم ارتفاع گاها این مشکل رفع خواهد شد.
  • وجود اشکال در ماهک و میل ماهک نیز ممکن است باعث لرزش نامعمول دنده در خودروهای گیربکس دستی شود.

آنچه در بالا عنوان شد، جزو شایع ترین عوامل و مشکلاتی هستند که منجر به لرزش دسته دنده و سر دنده در کابین راننده می شوند. معمولا با مراجعه به یک فرد متخصص و معاینه مواردی که در بالا عنوان شد، می توان سر منشا مشکل را یافته و نسبت به حل آن اقدام نمود. در نظر داشته باشید که همانطور که اشاره شد، به علت کیفیت پایین برخی محصولات، ممکن است این مشکل به صورت طبیعی و به علت ارتعاش خود خودرو باشد که با بالا رفتن دور موتور، می توان از آن چشم پوشی نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.