سال ۹۹ سال بد صنعت قطعه‌سازی بود/ تارا صفر تا صد با خودباوری داخلی‌سازی شد

قطعه نیوز: یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور گفت: سال ۹۹ به دلیل تحریم و کرونا سال خوبی برای صنعت قطعه نبود.
مهدی مطلب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: سال ۹۹ سال خیلی خوبی برای قطعه‌سازان نبود و از هر طرف تهدیداتی برای آنها وجود داشت که کرونا از یک طرف و تحریم از طرف دیگر در راس آنها بود.
وی بیان کرد: با اینکه قطعه‌سازان سال ۹۹ را به خوبی آغاز نکردند اما چند اتفاق خوب نیز افتاد و در این سال، تحریم‌ها به فرصت تبدیل شد.
وی ادامه داد: خودروی تارا با پشتوانه زنجیره تامین تنها خودروی ساخت داخل است که در مدت ۱۳ ماه با ۹۲ درصد داخلی‌سازی تکمیل شد و در حال حاضر روزانه ۷ یا ۸ عدد از این خودرو تولید می شود اما در سال ۱۴۰۰ تولید انبوه این خودرو آغاز خواهد شد.
وی گفت: جدا از کاستی‌ها، پروژه تارا از صفر تا صد با خودباوری و داخلی سازی تکمیل شد.
مطلب‌زاده تولید گیربکس شش سرعته با طراحی داخلی را از دیگر اتفاقات مثبتی دانست که در سال ۹۹ رخ داده است و به خودروی شاهین و آریا اشاره و تکمیل آن را از دستاوردهای سال ۹۹ عنوان کرد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور صنعت گفت: با توجه به تحریم‌ها، در عمل امکان صادرات قطعه وجود ندارد و بسیاری از قطعه‌سازان که تا پیش از تحریم‌ها صادرات داشتند، به دلیل نبود ارتباطات بانکی امکان صادرات ندارند و اکنون به صنعت خودروسازی کشور متکی هستند.
وی با بیان اینکه قطعه‌سازی وابسته به خودروسازی است، اظهار کرد: اگر استراتژی مشخص با برنامه بلند مدت برای صنعت خودرو چیده شود ما شاهد شکوفایی آن خواهیم بود.
وی اضافه کرد: علاوه بر انجام برنامه‌ریزی، باید فکری نیز برای تحریم‌های داخلی کرد، چراکه اکنون ارگان‌های دولتی نظیر تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و… جزیره‌ای عمل می‌کنند.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که صنعت قطعه با مشکل روبه‌رو شده است، ارگان‌های دولتی باید به یاری آن بشتابند نه اینکه این صنعت را تحت فشار قرار دهند.
وی عنوان کرد: بیست سال پیش سند چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴ تدوین شد اما باید دید نسبت به آن زمان چه پیشرفتی صورت گرفته است.
مطلب‌زاده افزود: در سند چشم‌انداز قرار بود در سال ۱۴۰۴، حدود ۳ میلیون خودرو تولید و یک میلیون دستگاه صادر شود و در قطعه‌سازی صادرات به ارزش شش میلیارد دلار انجام شود اما امروز می‌بینیم که هیچ پایشی صورت نگرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.