اصرار بر اجرای استانداردهای یورو ۵ موتورسیکلت‌سازی‌ها را تعطیل می‌کند

قطعه نیوز: دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در صورت اصرار دولت بر اجرای استانداردهای یورو ۵ از ابتدای سال جدید، کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی تعطیل خواهند شد.

بهمن ضیاء مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز»، با بیان اینکه ابتدای سال ۱۴۰۰ زمان اجباری شدن استانداردهای یورو ۵ برای موتورسیکلت‌های ساخت داخل است، افزود: اصرار بر اجرای این قانون در حالی است که انجمن موتورسیکلت‌سازان توان این صنعت را برای اجرای استانداردها سنجیده است و در یک جدول آن را به دولت اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در این جدول، با توجه به توانایی موتورسیکلت‌سازان، زمان‌بندی چهار ساله برای اجرایی شدن استانداردها و میزان پیشرفت در هر سال را اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز این جدول زمانی را پذیرفته  و به هیات دولت ارائه داده است اما هنوز در هیات دولت تصویب نشده است که در صورت تصویب نشدن این جدول در سال ۹۹، شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز در آغاز ۱۴۰۰ تعطیل خواهند شد.

وی شرح داد: طبق استانداردهای جهانی، ارتقای هر سطح استاندارد یورو، ۴ سال زمان می‌برد اما در طول ۳ سال گذشته موتورسیکلت‌سازان کشور باید ۴ استاندارد را پاس می‌کرده‌اند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران شرح داد: مصوبه قانون هوای پاک در روز آخر مهر ماه سال ۹۷ تصویب و فردای همان روز برای اجرا ابلاغ  شد. در نتیجه سازندگان موتورسیکلت فرصتی برای هماهنگی با این قانون نداشتند و متاسفانه موتورسیکلت‌سازان هنوز با مشکلات پیش آمده در آن زمان درگیر هستند.

ضیاء مقدم گفت: قانون یورو ۵ به دلیل وجود تحریم‌ها و کوتاه بودن زمان اجرایی شدن آن، در عمل قابلیت اجرا ندارد.

وی با اشاره به اینکه از اجرایی شدن استانداردهای یورو ۴ حدود یک سال  گذشته است، ادامه داد: موتورسیکلت‌سازان به تازگی قانون منع تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به اجرا در آورده‌اند و سرمایه‌هایی که در این بخش هزینه کرده‌اند به تازگی در حال برگشت است و امکان سرمایه‌گذاری جدید برای استانداردهای یورو ۵ را ندارند.

ضیاءمقدم یکی دیگر از مشکلات موتورسیکلت‌سازان در سال ۹۹ را به عدم هماهنگی سازمان‌های دولتی با یکدیگر مربوط دانست که منجر به بروکراسی اداری و طولانی شدن روند کار برای موتورسیکلت سازان شد.

وی عنوان کرد: در هنگام تصویب قوانین هیچ‌گاه نمایندگان انجمن موتورسیکلت‌سازان دعوت نمی‌شوند و جلسات تصمیم‌گیری در دولت بدون حضور فعالان این صنعت برگزار می‌شود و علاوه بر آن از انجمن‌ها هیچ‌گاه نظرسنجی صورت نمی‌گیرد.

ضیاءمقدم افزود: به همین دلیل در بسیاری از مواقع قوانینی تصویب شده است که در مرحله اجرا با مشکل مواجه شده است.

وی بیان کرد: تمام قوانین در ایام آلودگی هوا تصویب می‌شوند که باعث می‌شود این قوانین سخت‌گیرانه و با عجله تدوین شوند، در حالی که بهتر است این قوانین در ابتدای سال و با انجام بررسی‌های لازم و در زمان کافی مصوب شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.