انواع مختلف کمک فنر خودرو

ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو در سطح جاده، بدون حضور کمک فنرها، مستقیما به شاسی و بدنه خودرو وارد می شوند و در طولانی مدت باعث صدمه به قطعات مختلف خودرو خواهد شد.

قطعه نیوز: کمک فنر یکی دیگر از قطعات مهم خودرو محسوب می شود که زیر مجموعه ای از سیستم تعلیق محسوب می شود. کمک فنر ها در ابعاد و اشکال مختلفی طراحی شده و معمولا در نزدیکی هر چرخ، یک عدد از آن ها کار گذاشته می شود. وظیفه اصلی کمک فنر در خودرو، به حداقل رساندن میزان ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو در سطوح ناهموار بوده و از ضربات وارده و لرزش متعدد در خودرو جلوگیری می کند. کمک فنر ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای هدفی خاص مورد استفاده قرار می گیرد. در این بخش به معرفی انواع مختلف کمک فنر خودرو میپردازیم.

کمک فنر چیست؟


ارتعاشات ایجاد شده، به کمک فنر منتقل می شود و با فشرده و باز شدن فنر، ارتعاش ایجاد شده به حداقل خود می رسد

ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو در سطح جاده، بدون حضور کمک فنرها، مستقیما به شاسی و بدنه خودرو وارد می شوند و در طولانی مدت باعث صدمه به قطعات مختلف خودرو خواهد شد. علاوه بر این، عدم وجود کمک فنر در خودرو باعث می شود کلیه این ارتعاشات به کابین و خود راننده نیز منتقل شود و در نتیجه تجربه رانندگی بسیار سخت و خسته کننده گردد. عبور از دست انداز ها و سطوح ناهموار نیز می تواند بدون حضور کمک فنرها تقریبا غیر ممکن و بسیار سخت خواهد بود. از این رو کمک فنرها نقش بسیار ویژه ای در سلامت راننده و خودرو ایفا می کنند و بدون حضور آن ها قطعا خودروها شرایط کنونی را نداشتند.

کمک فنر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که بسته به نوع آن می تواند این قطعات تغییر کند. اما به طور کلی، در اکثر کمک فنرها، ما شاهد بکارگیری این قطعات هستیم: “توپی سر کمک فنر، فنر، ضربه گیر، میل کمک، پایه کمک، سوپاپ سر میل کمک، گاز یا مایع سیال”

هنگامی که خودرو روی سطح ناهمواری در حرکت است، ارتعاشات ایجاد شده، به کمک فنر منتقل می شود و با فشرده و باز شدن فنر، ارتعاش ایجاد شده به حداقل خود می رسد و کمترین میزان آن به بدنه یا کابین راننده منتقل می شود. برای راحتی حرکت فنر به سمت بالا و پایین، معمولا در کمک فنرها از روغن و گاز استفاده می شود تا پس از جذب ارتعاش، دوباره به حالت اولیه خود بازگردد.

انواع کمک فنر خودرو

کمک فنرها انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی شده اند. هر کمک فنر تنظیم مشخصی دارد و با توجه به وزن خودرو، اندازه خودرو و شرایطی که خودرو باید در آن بکار گرفته شود، ممکن است نرم تر یا خشک تر باشند. به عنوان نمونه، کمک فنرهای بکار رفته در خودروهای باری مثل وانت ها، چون معمولا باید وزن زیادی را تحمل کنند، سفت تر تنظیم می شوند اما کمک فنرهای یک خودروی سواری کوچک، معمولا نرم تر هستند تا به سرنشینان خودرو کمترین ضربه وارد شود.

کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی

کمک فنر هیدرولیکی

این نوع کمک فنر یکی از معمول ترین مدل ها در خودروهای مختلف است که برای گرفتن ارتعاشات از روغن استفاده می کند. در این نوع کمک فنر، به محض اینکه ارتعاشی به کمک وارد می شود، مایع درون محفظه سیال، از طریق سوراخ هایی که روی دریچه آن ایجاد شده است، به محفظه بالایی وارد شده و پس از باز شدن فنر، دوباره به بخش قبلی باز می گردد و به این ترتیب ضریب ارتعاش ایجاد شدن با به صفر نزدیک می کند.

کمک فنر هیدرواستاتیک

کمک فنرهای گازی نوع دیگری از کمک فنرهای روغنی هستند که در آن ها مخزن گاز نیتروژن یا نوع دیگری از گاز، سبب می شود تا در هنگام بالا و پایین رفتن کمک فنر، حباب های هوا تشکیل نشده و عملا کمک فنر از عملکرد بهتری برخوردار شود. به این ترتیب می توان چنین گفت که کمک فنرهای گازی و روغنی از نظر نحوه کار، با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند.

کمک فنر تلسکوپی

کمک فنر تلسکوپی

این نوع کمک ها نوع دیگری از کمک فنر روغنی محسوب می شوند با این تفاوت که قدرت ضربه گیری بیشتری را دارا هستند. در کمک تلسکوپی، هنگام جمع شدن فنر، چون روغن از سوراخ های بزرگتری به محفظه بالایی وارد می شود، در نتیجه سریع تر فنر جمع شده و قدرت ضربه گرفته می شود. اما در هنگام باز شدن، چون روغن از محفظه کوچکتری از سر پیستون، باید به محفظه قبلی انتقال یابد، معمولا سرعت باز شدن کمتر بوده و به این ترتیب ارتعاشات، بیشتر گرفته می شوند. در نتیجه رانندگی با خودروهای دارای این نوع کمک فنر، معمولا نرم تر کار می کنند.

کمک فنر اهرمی

این نوع کمک در هنگام فشرده شدن، به کمک یک اهرم که به پیستون فشار می آرود، باعث می شود تا فنر سریعتر جمع شود و روغن به پشت آن نفوذ کند، اما در هنگام باز شدن، پیستون با سختی بیشتری مواجه خواهد شد و دیرتر باز می شود، چراکه روغن از سوراخ های ریزتری باید عبور کند تا به محفظه قبلی خود وارد شود. به این ترتیب این نوع کمک فنرها نیز ارتعاشات را بیشتر از دیگر مدل ها، کاهش می دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.