دبیر انجمن قطعه‌سازان: خودروسازان به زور زیان‌ده شده‌اند و فولادی‌ها به زور سود چند برابری می‌برند

قطعه نیوز: دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه اگر قرار است قیمت فولاد جهانی باشد، مجوز بدهند با همان قیمت می‌خریم و وارد می‌کنیم، گفت: اگر قرار است سودی وجود داشته باشد، باید طبق عرف میان تمام صنایع توزیع شود. در حالی شاهدیم در حال حاضر خودرو به زور زیان‌ده شده است درحالی که فولاد به زور سود چند برابری جهانی می‌برد.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، نشست خبری پایان سال انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران صبح امروز با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره این انجمن و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

مازیار بیگلو در این نشست در خصوص قیمت مواد اولیه و به خصوص فولاد، در پاسخ به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: در تمام دنیا عرف این است که تولیدکنندگان مواد اولیه چهار الی پنج درصد سود بر می‌دارند، خودروسازان هفت الی هشت درصد سود و قطعه‌سازان هشت الی ۱۰ درصد سود بر می‌دارند.

وی با اشاره به اینکه این روند در ایران کاملا به شکل دیگری است، افزود: الان در کشور ما فولادی‌ها بین ۲۵ الی ۳۰ درصد سود بر می‌دارند و خودروسازان به همین میزان زیان می‌دهد.

بیگلو با تاکید بر اینکه بحث ما این نیست که سود کم شود، بلکه معتقدیم سود باید تعدیل شود، اظهار کرد: ما می‌گوییم چرا این سود باید فقط عاید فولادی‌ها شود؟ ما می‌گوییم این سود باید توزیع شود و خودروساز هم درصدی از این سود را ببرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه ما طرفدار صادرات مواد اولیه و فولاد هستیم، خاطرنشان کرد: اما بحث ما این است که آن قسمت از فولاد که مورد مصرف صنایع داخلی است، به شکل دستوری قیمت‌گذاری شود. چه بسا در انتهای این زنجیره، قیمت‌گذاری به شکل دستوری اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: فولادی‌ها الان صادرات دارند و ۵۰ درصد تولید خود را با قیمت جهانی صادر می‌کنند که ما هم از این موضوع خوشحالیم. اما اگر قرار باشد با همان قیمت جهانی به تولیدکننده داخلی هم فولاد بفروشند که پس اساسا برای چه منظوری ما فولاد را ساخت داخل کرده‌ایم؟ اگر قرار بود قیمت جهانی باشد خب مجوز بدهند، با همان قیمت میخریم و وارد می‌کنیم.

به گفته مازیار بیگلو، بحث این است که اگر قرار است سودی در این میان وجود داشته باشد، باید به نسبت عرف، میان تمام صنایع این سود توزیع شود. در حالی که الان برعکس این روند جریان دارد و خودرو به زور زیان‌ده شده درحالی که فولاد به زور سود چند برابری جهانی می‌برد.

وزارت صمت باید اتاق فکر مخصوص صنعت خودرو داشته باشد

در بخش دیگری از این نشست نایب رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو در خصوص واردات قطعاتی که تولید داخل دارند توسط خودروسازان به خبرنگار «قطعه نیوز» پاسخ داد: قاعدتا نباید این اتفاق بیفتد و انتظار می‌رود خودروسازان از ساخت داخل قطعات حمایت کنند چراکه خرید از داخل با توجه به مشکلات ارزی و حمل و نقل موجود به نفع آنها است.

اصغر خسروشاهی در ادامه با بیان اینکه خودروسازان همینجا تا بیش از سه ماه مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کنند، گفت: در حالی که برای خرید خارجی باید پول نقد و پیشاپیش پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه بعید است خودروسازان چنین سیاستی داشته باشند، اظهار کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ بیشتری ساخت داخل را داشته ایم چرا که قانون ساخت داخل تدوین شده بود و وزارت صنعت به شدت این قانون را اجرا و کنترل می کرد.

خسروشاهی با تاکید بر اینکه قوانین دهه هشتاد به مرور بر هم خورد، گفت: ما هنوز هم در وزارت صمت یک مرکز، نهاد یا اتاق فکر برای تصمیم گیری در صنعت خودرو نداریم.

ممیزی‌ها دنبال اخذ مالیات با رقم توافقی هستند

سخنگوی انجمن قطعات و مجموعه‌های خودرو در خصوص مالیات گفت: بر اساس قانون رویه اینطور است که به اشخاص می‌گویند که مکلف هستید دفاتر حسابداری داشته باشید و اسناد را ضمیمه کنید و این گزارشات در اختیار مؤسسات حسابرسی قانونی قرار می‌گیرد و در نهایت تمام اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد و این سازمان باید این گزارش را بپذیرد.

فرهاد بهنیا افزود: متأسفانه ممیزی مالیاتی دفاتر را می‌بندد و می‌گوید چقدر مالیات می‌توانید بپردازید و به دنبال رقم توافقی است. در حال حاضر رویه اخذ مالیات در کشور به این صورت شده است.

وی گفت: دائم در مورد فرار مالیاتی صحبت می‌کنند در حالی که این فرارها در جاهایی غیر از تولید است زیرا واحدهای تولیدی کاملاً شفاف کار می‌کنند اما چماق مالیات را بر سر تولیدکننده نگه داشته‌اند. اگر دولت و رئیس‌جمهور اعتقاد به جهش تولید دارند باید به موضوع مالیات ورود کنند.

بهنیا افزود: مجلس ۵ درصد مشوق مالیاتی گذاشت اما نمایندگان التفات ندارند که ممیزی با این مسائل کاری ندارد و دفاتر را کنار می‌گذارد و به دنبال رقم توافقی برای مالیات است.

خودروسازان در زیان و سود میلیاردی به جیب دلالان سرازیر است

در این نشست عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: صورت‌های مالی خودروسازان کشور از زیان هنگفت ایران خودرو و سایپا حکایت دارد و این در حالی است که همزمان با زیان دیدن خودروسازان، سودهای میلیاردی به جیب دلالان واریز شده است.

وی به وضعیت صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: گزارشات مالی صنایع فولاد نشان می‌دهد که هزاران میلیارد تومان سود دارند و کسی هم کاری به کار آنها ندارد و چقدر هم حاشیه سازی می‌کنند. در هر دوره هم شاهد جهش قیمت فولاد، ورق سرد و گرم و … هستیم اما کسی کاری به زیان خودروسازان ندارد.

شهپری گفت: بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان قطعه‌سازان است اما کسی اهمیت نمی‌دهد. اگر زیان انباشته ادامه یابد کدام قطعه ساز می‌تواند به فعالیتش ادامه بدهد؟ کدام بانک برای دادن تسهیلات اعتماد می‌کند؟

وی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: با این قیمت دستوری چگونه می‌توان کار کرد؟ اگرچه خودروسازان رشد تولید داشتند اما امسال سال خطرناکی داشتیم زیرا قیمت دستوری و شرایط کنونی، زیان‌های فراوانی به این بخش وارد کرد.

شهپری اظهار داشت: احساس می‌کنم همه در صنعت خودرو بازیچه شده ایم. حساب و کتاب مالی خودروسازان نشان می‌دهد که صنعت خودرو در حال نابودی است و کسی اهمیت نمی‌دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات مجموعه‌های خودرو تصریح کرد: اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، هم خودروساز و هم قطعه‌ساز نابود می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.