موتورسیکلت ۳۵میلیونی را ۶۰میلیون تومان نخرید

قطعه نیوز: در هفته گذشته که اولین هفته گشایش بازارهای اقتصادی در سال جدید بود، در بازارهای مختلف قیمت‌های پرتی برای کالاها اعلام شد که بازار موتورسیکلت نیز از این قاعده مستثنا نبود. رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم‌یدکی معتقد است قیمت‌های اعلامی غیرواقعی جایگاهی در بازار نداشته و خریداری برای این قیمت‌ها وجود ندارد.
موتورسیکلت‌های به‌روز هندی که مشتریان بسیاری برای آن وجود دارد، در ابتدای سال گذشته قیمتی در محدوده ۱۰ میلیون تومان داشت که در حال حاضر قیمت این محصول به محدوده ۲۸ میلیون تومان رسیده و در کنار آن ارزان‌ترین موتورسیکلت بازار که به‌عنوان موتورسیکلت ایرانی طرح هوندا شناخته می‌شود و البته موتور آن چینی بوده و به‌صورت وارداتی تأمین می‌شود، از قیمت ۲ میلیون تومان به ۷ میلیون تومان رسیده است.
بررسی قیمت‌ها در یک هفته اخیر نشان از آن داشت که با وجود اعلام قیمت رسمی از سوی کارخانه‌ها و درصد سود قانونی فروش برخی از افراد در فضای مجازی و در سطح شهر، برای موتورسیکلت طرح هوندا قیمت ۱۰ میلیون تومانی، برای موتورهای هندی قیمت ۳۵ میلیون تومانی و برای موتورهای برندهای ایتالیایی قیمت ۶۰ میلیون تومانی اعلام‌شده است.
این قیمت‌ها در حالی بیان می‌شود که در ماه‌های اخیر کسی با رشد ۲.۵ تا ۳.۵ برابری قیمت‌ها توان خرید موتورسیکلت را نداشته و این قیمت‌ها به شدت برای بازار موتورسیکلتی که در رکود قرار دارد، پرت و به دور از منطق اقتصادی به نظر می‌رسد.
در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم‌یدکی اعلام کرد: برخی قیمت‌های اعلامی در بازار موتورسیکلت به دور از واقعیت است و موتورهای برند ایتالیا به ۶۰ میلیون تومان نرسیده و حتی موتورهای ایرانی طرح هوندا که اعلام‌شده قیمتی در حدود ۱۰ میلیون تومان دارند حداکثر به قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باید به فروش برسد.
محمد خادم منصوری ادامه داد: فروشندگان بر مبنای میزان سود تعیین شده موتور را عرضه می‌کنند و کارخانه‌ها تولیدی به واحدهای عرضه‌کننده اجازه نمی‌دهند موتورسیکلتی که در حدود ۳۵ میلیون تومان قیمت دارند را به قیمت ۶۰ میلیون تومان عرضه کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه موتورهای هندی کاهش‌یافته است، خاطرنشان کرد: رشد قیمت موتورسیکلت، قدرت خرید افراد را کاهش داده و عاملی شده تا حجم عرضه و تقاضا و کسب‌وکار واحدهای صنفی موتورسیکلت فروشی به شدت کاهش یابد.
خادم منصوری در رابطه با تأثیر قیمت‌های اعلامی در سایت‌های تبلیغ و فروش کالا بر بازار، بیان کرد: مردم در سایت‌های عرضه کالا به دنبال قیمت ارزان هستند و اعلام قیمت‌های گران در سایت هیچ خروجی برای فروشنده به همراه ندارد و قیمت‌های پرت در این سایت‌ها بر بازار آن‌چنان تأثیری نخواهد داشت.
وی گفت: در چند روز اخیر از پلاک گذاری برخی از انواع موتورسیکلت به دلیل قوانین راهنمایی و رانندگی و محیط‌زیست همچون استاندارد سوخت جلوگیری شده است که این موضوع نیز بر کاهش عرضه تأثیرگذار بوده است.
خادم منصوری یادآور شد: عرضه موتورسیکلت به شدت کم شده و با نرخ دلار روز واردات جدید انجام نشده و جای سؤال دارد که آیا کارخانه‌ها توان واردات با نرخ‌های روز را دارند یا خیر؟ با توجه به این شرایط انتظار می‌رود تولید موتور در داخل کشور انجام شود تا نیاز به واردات در این صنعت به شدت کاهش یابد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.