نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروهای خارجی کمبود قطعه دارند؟

قطعه نیوز: یک فعال حوزه خودرو در بخش خصوصی بیان کرد: به دلیل نبود تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در زمینه ترخیص قطعات از گمرک مشکلاتی ایجاد کرده است که باعث می‌شود ارائه دهندگان خدمات پس از فروش به ناچار قطعات را  از مبادی دیگر و حتی از طریق بازار آزاد تامین کنند.

جواد نفری در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروهای سوناتاهیبرید در دو مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تحت پوشش گارانتی پاکرویدک قرار گرفته است و پیش‌بینی قطعات لازم برای آنها شده است.

مدیرعامل پاکرو یدک‌خودرو با اشاره به اینکه پیش‌بینی اولیه برای تامین قطعات انجام شده است و در حال حاضر مشکل تامین قطعه نداریم، ادامه داد: با وجود این، در صورت ادامه مشکلات فعلی در زمینه واردات قطعات، ممکن است در آینده با مشکل مواجه شویم.

وی در خصوص مشکلات شرکت‌های واردکننده خودرو برای تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش گفت: مشکل اصلی تامین قطعات در این شرکت‌ها منوط به تخصیص ارز از بانک مرکزی است.

نفری افزود: عدم تخصیص ارز باعث شده است که تعدادی از قطعات خودروهای وارداتی در گمرک دپو شود و شرکت‌ها نتوانند آن را ترخیص کنند.

وی عنوان کرد: بعضی از قطعات وارداتی شرکت پاکرویدک از سال ۹۸ در گمرک مانده است و تاریخ مصرف مشخص دارد که اکنون به زمان انقضا نزدیک شده‌است و  احتمال فاسد شدن دارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مسائل در خدمات پس از فروش، تامین قطعات است، گفت: با ایجاد مشکل در تامین قطعات شرکت‌ها در ارائه خدمات دچار مشکل می‌شوند.

وی تخصیص نیافتن ارز به قطعات خودورهای وارداتی را یک مشکل مهم در تامین این قطعات دانست و افزود: اگر شرکت‌ها ارز را با وجود قیمت بالای آن، به صورت آزاد تامین کنند، باز هم با مشکل دیگری روبه‌رو می‌شوند و نمی‌توانند ارز را به شرکت‌های مادر انتقال دهند.

وی عنوان کرد: شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش سعی می کنند قطعات را  از هر مبادی ممکن یا از طریق بازار داخل تامین کنند که این موضوع هم مشکلات خود را دارد.

به گفته نفری، شرکت‌های رسمی ارائه دهنده خدمات پس از فروش به دلیل قانونی بودن عملکردشان، نمی‌توانند از مبادی غیررسمی کالا را وارد کنند و تامین قطعه از مبادی رسمی و همچنین بازار نیز مشکلات خاص خود را دارد.

وی در خصوص مشکلات تامین قطعات از بازار گفت: اصل بودن قطعاتی که در بازار به فروش می‌رسد دغدغه مهمی است. تشخیص اینکه کدام واردکننده قطعه اصل می‌فروشد، مشکلات خاص خود را دارد.

وی اضافه کرد: علاوه بر تشخیص اصل بودن قطعه، قیمت قطعات در بازار بسیار بالا است، چراکه واردکننده هم با ارز آزاد قطعه را وارد کرده است و قطعه در بین چند واردکننده و پیمانکار فروش چرخیده است تا به دست مصرف کننده برسد، بنابراین قیمت باز هم بالا رفته است.

وی افزود: بحث ضمانت قطعات خریداری شده از بازار نیز مطرح است. پیمانکار ضمانتی برای قطعات خود نمی‌دهد اما نماینده اصلی خدمات پس از فروش باید به مشتری تضمین بدهد، بنابراین اگر قطعه به مشکل بربخورد، نمایندگی باید به جای پیمانکار به مشتری خسارت پرداخت کند.

وی تاکید کرد: مجموعه عواملی که ذکر شد، هزینه‌های  شرکت‌های خدمات پس از فروش را بالا می برد و این شرکت‌ها را به سمت زیان‌دهی پیش می‌برد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.