موفقیت صنعت در گروی اصلاح رابطه خودروساز و قطعه‌ساز است

قطعه نیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت در گردهمایی بزرگ قطعه‌سازان با قدردانی از قطعه‌سازان و فعالان صنعت خودرو، گفت: «قطعه‌سازان در ماه‌های گذشته تلاش قابل تقدیر داشته‌اند که نگذارند شمع صنعت خودرو خاموش شود.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، رضا رحمانی با اشاره به تفاوت جنگ اقتصادی و جنگ نظامی، اظهار کرد: «فعالیت جمع نظامی در عملیات‌ها مشخص می‌شود. اما در جنگ اقتصادی، بسیاری از فعالیت‌ها باید پنهان بماند و حتی خبری از آنها منتشر نشود.»

وی با بیان اینکه آمار تولید سال گذشته دو خودروساز سایپا به ۴۰۰ دستگاه و ایران خودرو به ۷۰۰ تا ۸۰۰ دستگاه رسیده بود، افزود: «در پایان اسفندماه تولید این دو مجموعا به بیش از ۴هزار دستگاه در روز رسید. یعنی بیش از ۳ تا ۴ برابر افزایش تولید اتفاق افتاد. برای من هم این مهم است و برای تحقق آن حاضرم هر ناملایمتی را بپذیرم به شرط اینکه تولید کشور حفظ شود.»

رحمانی به اشاره به جلسات متعددی که طی مدت گذشته با قطعه‌سازان داشته است، تصریح کرد: «ما از قطعه‌سازان خواهش کردیم تولید را قطع نکنند. البته این اتفاق هم افتاد و این یک تجربه شد. ما در این شرایط در چند سطح موضوعات را پیگیری می‌کردیم. اولویت اول حفظ تولید بود. مساله بعدی تعهدات عظیم خودروسازان بود چراکه حدود یک میلیون دستگاه خودرو پیش‌فروش شده بود.»

وی در خصوص قیمت خودرو، با اشاره به زیان قطعه‌سازن از تامین خطوط تولید، گفت: «منابع مالی خودروساز و قطعه‌ساز محدود است. به اضافه اینکه در این موضوع یک نگاه آینده‌نگرانه داشتیم.»

بسته وزارت صمت متناسب با توانمندی صنعت خودرو

وزیر صمت در ادامه با اشاره به اینکه متناسب با اهمیت صنعت خودرو و سهم بالای آن در تولید ناخالص ملی و اشتغال، در سال رونق تولید، بسته‌ای متناسب با توانمندی‌های موجود در صنعت خودرو و قطعه‌سازی تهیه شد، تاکید کرد: «بر این اساس هر قطعه‌ای که در داخل قابلیت تولید دارد را باید داخلی‌سازی کنیم. حتی این موضوع باید به فرهنگ، رسالت و تکلیف همه ما تبدیل شود.»

وی با بیان اینکه امروز باید دنبال محصولات اساسی برویم، اظهار کرد: «پلتفرم، تحقیق و توسعه و.. از این دست است و دولت هم باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. در عین حال اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز از اصول مهمی است که در این شرایط ضرورت دارد و اگر این موضوع درست نشود، امکان ندارد موفق شویم.»

رضا رحمانی همچنین تاکید کرد: «یک بند از این بسته این است که خودروسازان تا پایان شهریور اموال مازاد و غیرتولیدی خود را واگذار کنند.» رحمانی ادامه داد: «ساخت داخل، صادرات به کشورهای همسایه، معدن، بازار و فناوری پنج رویکرد مهم وزارت صمت در سال ۹۸ است. چراکه کشورهای همسایه دو درصد نیاز خود را از ایران تامین می‌کنند که رقم آن ۲۵ میلیارد دلار است. اگر این دو درصد به چهار درصد تبدیل شد رقم آن به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.