صداوسیما هیچگاه در مورد فروش با قیمت جهانی از تولیدکننده مواداولیه نپرسید

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در همایش بزرگ قطعه‌سازان که سه‌شنبه، ۲۰فروردین۹۸ برگزار شد، با اشاره به شرایط سختی که قطعه‌سازان در سال گذشته سپری کردند، اظهار کرد: «بحران عدم افزایش قیمت در صنعت از اواخر سال ۹۶ آغاز شد. قیمت مواد اولیه و ارز درحال افزایش بود طی ۸ ماه قیمت مواد اولیه ۲ونیم برابر شد. در حالی که قیمت تولیدات صنعت خودرو ثابت مانده بود.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، مازیار بیگلو با بیان اینکه در سال ۹۷ قطعه‌سازان بیش از ۷۶ جلسه با وزرا، مسئولان و تصمیم‌گیران مختلف کشور داشتند، گفت: «در این شرایط حجمه‌های برخی رسانه‌ها و به خصوص صدا و سیما علیه صنعت خودرو واقعا بی انصافی بود. هر روز برنامه‌ای تهیه می‌شد که در آن به قطعه‌سازان حمله می‌شد. تحلیل این برنامه‌ها این بود که هدف از افزایش قیمت‌ها، خالی کردن جیب مردم است. در این شرایط حتی یک برنامه تهیه نشد که در آن تولیدکننده فولاد و مس و پتروشیمی مورد سوال قرار بگیرند که چرا مواد اولیه را انقدر گران کردند. خاک کشور مگر با دلار محاسبه می‌شود که قیمت مواد اولیه آن با نرخ دلار محاسبه شده و به ما فروخته شود؟»

وی با اشاره به اینکه صنعت خودرو در راس تحریم‌های آمریکا علیه کشور قرار گرفت، افزود: «میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان در دوره برجام، در اثر تحریم‌ها از بین رفت. اما هیچ کس نپرسید اگر صنعت خودرو بد بود، چرا اول از همه مورد حمله دشمن ایجاد کرد. اما دشمن می‌دانست قطعه‌سازی ۵۵۰هزار نفر شغل ایجاد کرده و صنعت خودرو و قطعه ۶درصد از تولید ناخالص ملی را به دوش می‌کشد.»

 این فعال صنعت قطعه‌سازی با اشاره به اینکه با مطرح شدن بحث تحریم، قطعه‌ُسازان به اندازه مصرف ۲سال خود، مواد اولیه و قطعه وارد کردند، ادامه داد: «تا روز ۱۶مردادماه به ما گفتند اگر برای ترخیص اینها باید ۲برابر به گمرک بپردازید. اینجا متوجه شدیم تحریم داخلی بدتر است.»

وی به کاهش ۷۰درصدی تولید خودرو در پاییز اشاره کرد و تاکید کرد: «با حذف شورای رقابت از روند قیمت‌گذاری و تفویض این وظیفه به سازمان حمایت، فرمول قیمت‌گذاری خودرو تغییر کرد و شرایط تا حدی بهتر شد و پس از آن با تصویب طرح ارائه ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات به قطعه‌سازان، در پایان سال بخش مختصری از نیاز مالی این بخش نیز تامین شد و تولید بار دیگر افزایش یافته و تا ۳برابر رشد کرد.»

چهار درخواست مهم قطعه‌سازان

وی در ادامه به چهار درخواست قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: «براساس مصوبه دولت، ۴هزار میلیارد تومان در سال گذشته به قطعه‌سازان پرداخت شد. البته این تسهیلات به قطعه‌سازان هبه نشده و سود آن باید پرداخته شود.»

بیگلو با بیان اینکه قرار بود تسهیلات ۷میلیارد تومانی در چارچوب یورو و به شکل ارزی به قطعه‌سازان پرداخت شود، تاکید کرد: «اما هنوز هیچ پیشرفتی در روند پداخت آن انجام نشده است. این روند باید هرچه سریع‌تر و خارج از مصوبه شورای پول و اعتبار مشخص شود.»

مازیار بیگلو با اشاره به درخواست دوم قطعه‌سازان، گفت: «قطعه‌سازان دیگر نمی‌توانند گران بخرند و ارزان بفروشند. قیمت محصولات قطعه‌سازان باید به‌روز و واقعی شود، چراکه قطعه‌سازان مواد اولیه را با قیمت جهانی تامین می‌کنند.»

وی ایجاد کانال ارزی مطمئن را به عنوان سومین درخواست قطعه‌سازان مطرح کرد و افزود: «یک‌سال از زمانی که دولت به بهانه کنترل نرخ ارز، واردات بدون انتقال ارز را ممنوع کرد، می‌گذرد. از آن زمان نه قیمت ارز کنترل شده است و نه تولید به درستی ادامه یافت. به این ترتیب امروز مهمترین درخواست قطعه‌سازان ایجاد کانال غیربانکی مطمئن است. قطعه‌سازان دیون قبلی دارند که باید پرداخت شود. اگر این کانال‌ها باز نشود، امکان استفاده از اعتبارهای گشوده شده و خرید خارجی وجود ندارد. به این ترتیب قطعه‌سازان باید اجازه کار با صرافی‌ها را داشته باشند.»

بیگلو با اشاره به چهارمین درخواست قطعه‌سازان، گفت: «این درخواست مربوط به بحث بیمه، مالیات و مطالبات دولتی است. در حالی که نقدینگی قطعه‌سازان به زیر صفر رسیده است. به این ترتیب درخواست می‌کنیم ۲سال به قطعه‌سازان فرصت داده شود تا بعد از بازیابی توان، این پول را به دولت پرداخت کنیم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.