قطعه‌سازی باید به صورت خوشه‌ای مدیریت شود

قطعه نیوز: عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به اینکه در دنیای پر رقابت امروز، سرعت رشد تکنولوژی و دانش فنی جانمایه تغییرات است اظهار کرد: بنگاه های تولیدی، به ویژه زنجیره تامین خودروسازی باید در سه بخش نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر، فناوری اطلاعات و بخش سازمانی به درستی مدیریت و رهبری شوند تا سرآمد عرصه های مدرن امروزی باشند.
رضا رضایی با اشاره به اینکه معضل نقدینگی خودروسازان باعث شد نتوانند مطالبات قطعه سازان را به موقع پرداخت کنند و همین عامل بنیه قطعه سازی را تضعیف ساخت گفت: بخش های تحقیق و توسعه‌ای جزو برنامه های استراتژیک هر واحد قطعه سازی است که متاسفانه مشکلات کشور گریبان آن ها گرفته و به دلیل بنیه ضعیف اقتصادی حتی قادر به تجهیز ماشین آلات خود به سیستم های نوین و پیشرفته نیستند.
وی با اشاره به اینکه الزامی به رقابتی بودن تولید بین قطعه سازان نیست افزود: فضای مدیریتی این بنگاه های بزرگ صنعتی باید اصلاح شود و ساختار قطعه سازی به صورت خوشه ای مدیریت شود تا قطعه سازان توانمند در لایه های بالاتر که از نظر تعداد زیاد نیستند اما دارای بنیه قوی اقتصادی و صنعتی هستند بتوانند بخش هایتحقیق و توسعه را به گونه ای به روز بکنند که با دانش و تکنولوژی روز دنیا همخوانی داشته باشد و در طراحی خودرو و پلتفرم ها و همچنین تولید قطعات با تکنولوژی بالا و هایتک، از نظر کیفیت، کمیت و قیمت رقابتی بتوانند حرف اول را به گونه ای بزنند که با قطعه سازان همسان خود در دنیا برابری کنند.
این فعال صنعت قطعه‌سازی، گفت: نبود برنامه و اهداف مشخص در خودروسازی و نبود همان هدف غایی در قطعه سازان باعث شده صنعت بزرگ و استراتژیک کشور به طوفان روزمرگی دچار شود و به دلیل وضعیت اقتصادی، بنیه مالی آن ها اجازه نداد تحقیقو توسعه را جلو ببرند.
رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر نگاه ویژه ای به بنیه اقتصادی قطعه سازان نشده است لذا شاهد ضرر و زیان آن ها شدیم و در شرایط بد اقتصادی نه تنها کمکی به آن ها نشد بلکه با افزایش هزینه ها و فشار اقتصادی ناشی از فروش با قیمت دستوری، قطعه سازان با چالش جدی مالی مواجه شدند در این میان هر زمان که از مساعدت دولت و پرداخت تسهیلات سخن به میان آمد با سود بالای ۲۰ درصد در اختیار قطعه سازان قرار گرفت که بار مالی بیشتری بر دوش آنان نهاد.
عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: اگر دولت خواهان این است که صنعت استراتژیک خودرو مانند کشورهای دیگر رشد کند باید تسهیلات ویژه برای خودروسازی و قطعه سازی در نظر بگیرد همان کاری که کشورهای کره چین و ترکیه انجام دادند. دولت در این کشور ها از صنعت خودروسازی حمایت کرد و با درنظر گرفتن مشوق های صادراتی شرایط را برای کسب و کار صنعتگران فراهم ساخت.
وی با اشاره به اینکه مدیریت صنعت خودروسازی باید قطعه سازی را شریک خود بداند تصریح کرد: خودروسازان باید مانند دولت و یا حتی با اهمیت تر از دولت به این صنعت توجه کنند زیرا درصورتکیه شریک قطعه ساز قوی داشته باشد خود او نیز پرقدرت وارد عرصه خواهد شد.
رضایی با اشاره به اینکه اکثر ماشین آلات قطعه سازی فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد گفت: ماشین آلاتی که مستهلک شده اند حتی اگر مواداولیه مرغوب در اختیار قطعه ساز قرار بگیرد قادر به تولید قطعات با کیفیت نخواهد بود همچنین اگر ماشین آلات به روز باشد علاوه بر ارتقاء کیفیت شاهد شتاب گرفتن تولید قطعه خواهیم بود که بر روند تولید خودرو اثر مطلوب خواهد داشت.

منبع: خبرخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.