دوگانه دولت و مجلس در مواجهه با مشکلات قطعه‌سازان

قطعه نیوز: گلایه‌های قطعه‌سازان درباره کمبود نقدینگی در دو هفته گذشته خبرساز شده است و آنها از وضعیت وخیم تولید حرف می‌زنند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، شکوایه‌های قطعه‌سازان تا جایی پیش رفت که بعضی از آنها اعلام کردند به زودی به پایان خط تولید خود خواهند رسید.

روی سخن تولیدکنندگان قطعه با دولت و مجلس است و خواهان رسیدگی به وضعیت مالی خود از سوی این دو قوه هستند تا بلکه راهکاری برای خروج سریع صنعت خودرو از زیان و رفع بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان بیابند.

این درخواست قطعه‌سازان در شرایطی مطرح می‌شود که دولت و مجلس هر کدام سرگرم تهیه، تدوین و تصویب طرح‌های خود برای سامان‌دهی به وضعیت صنعت و البته بازار خودرو هستند.

طرح‌های که از قضا با وجود ادعای طراحان آنها، در بخش‌های مهمی از جمله شیوه‌های قیمت‌گذاری خودرو با یکدیگر اختلاف‌های جدی دارند.

در حالی که مجلسی‌ها بر عرضه خودرو در بورس تاکید دارند، دولتی‌ها با آن مخالف هستند.

شورای رقابت نیز که از اردیبهشت ماه سال جاری به عرصه قیمت‌گذاری خودرو بازگشته است، هم‌صدا با دولت تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژتر را بر عهده خودروساز گذاشته است. حالا نمایندگان مجلس می‌گویند با این موضوع مخالفند.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره گفته بود: در کمیسیون صنایع مجلس با نرخ‌های ارائه شده از سوی شورای رقابت و افزایش قیمت مصوب برخی خودروهای خاص مخالف هستیم و به‌هیچ‌وجه موافق گرانی خودرو در شرایط کنونی نیستیم، ضمن اینکه به‌عنوان یک نماینده مجلس به هیچ شکلی با تحمیل هزینه اضافی به مردم موافق نیستم.

لطف‌الله سیاهکلی با بیان اینکه در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند، گران کردن خودرو اصلا به‌صلاح مردم و کشور نیست، اظهار کرد: همین قیمت امروز خودرو خیلی بیشتر از قیمت واقعی است و اصلا هیچ تناسبی با کیفیت و امکانات خودروهای تولیدی خودروسازان ندارد.

این نماینده مجلس خواستار ورود جدی‌تر دولت به‌عنوان متولی اصلی بازار و صنایع خودروسازی کشور شد و گفت: در شرایطی که دولت همه‌کاره صنعت خودرو است، ورود شورای رقابت به‌معنای کنار کشیدن ظاهری دولت است؛ آن هم در شرایطی که وقتی شورای رقابت بحث ارزان شدن خودرو را مطرح می‌کند، از فرآیند قیمت‌گذاری مصوب کنار گذاشته می‌شود و زمانی که به گران کردن خودرو ورود می‌کند، نظر آنها مبنای کار خودروسازان قرار می‌گیرد.

در سوی دیگر ماجرا نیز چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم رونمایی از محصول جدید ایران‌خودرو با نام «تارا» گفته بود که کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است.

علیرضا زرم‌حسینی در گفته‌های خود حتی بر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس نیز تاکید کرده بود: «عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس بود اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا منطقی نیست. کمیته خودرو نیز این موضوع را پذیرفته است.»

بعد از این اظهار نظر وزیر، بار دیگر نمایندگان مجلس بر عرضه خودرو در بورس تاکید کردند.

حال سوال این است در حالی که صنعت خودروسازی در شرایط بغرنجی به سر می‌برد و قطعه‌سازان به دلیل چالش‌ در تامین مالی خود، برای تولید قطعه با دردسر روبه‌رو شده‌اند، آیا قرار است طرح‌های نمایندگان مجلس و دولت در دو جهت مخالف حرکت و اوضاع صنعت خودرو و قطعه را بدتر کند و خود به چالشی جدی‌تر برای این صنعت تبدیل شود؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.