امسال همه نیاز تایر سواری کشور در داخل تولید می‌شود

قطعه نیوز: دبیر انجمن تایرسازان ایران اعلام کرد: سال گذشته حدود ۸۰ درصد از تایر سواری مصرفی کشور در داخل تولید ‌شد، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امسال صد در صد تایر سواری مصرفی کشور تا پایان سال در داخل تولید می‌شود.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: میزان تایر سواری تولیدی کشور در ۹ ماهه اول امسال ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌کنیم که تولید این تایرها تا پایان سال به ۲۱ تا ۲۳ میلیون حلقه برسد.

وی ادامه داد: مصرف کشور نیز در همین حدود ۲۱ تا ۲۳ میلیون است و به لحاظ کمی، معادل مصرف کشور را تولید خواهیم کرد، اما ممکن است بعضی سایزهای تایر، کمتر و بعضی دیگر بیشتر از میزان مصرف داخلی تولید شود.

تنها شرح داد: تایر خودروهای بسیار قدیمی و خودروهای خارجی در کشور تولید نمی‌شود. با این حال آمار مصرف تایر در کشور با احتساب لاستیک مصرفی چنین خودروهایی اعلام می‌شود، بنابراین وقتی می‌گوییم چنین تایرهایی تولید نمی‌شود، به لحاظ کمی، تولید سایر تایرها بیشتر است، در نتیجه با وجود اینکه به اندازه مصرف داخلی تایر سواری تولید می‌کنیم اما برای بعضی خودروها نیاز به واردات تایر وجود دارد.

وی گفت: تولید تایر خودروهای خارجی برای تایرسازان ایرانی به صرفه نیست، چراکه تعداد این خودروها کم است و علاوه بر آن، دارندگان خودروهای خارجی ترجیح می‌دهند از تایر خارجی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در تولید تایر سواری مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی پیش بیاید از شبکه توزیع خواهد بود. میزان مواد اولیه مورد نیاز و نیز تولیدات تایرسازان در سامانه‌های وزارت صنعت، معدن وتجارت ثبت می‌شود و همه چیز شفاف است.

پیش‌خرید تایر بدون پرداخت وجه برای شبکه توزیع مشکل‌ساز است

دبیر انجمن تایرسازان ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: ایرادات سامانه توسعه تجارت همچنان وجود دارند و این مشکلات نه فقط برای تولیدکننده، بلکه برای نمایندگی‌های فروش مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

تنها با بیان اینکه تایرسازان از ابتدای شهریور باید تولیدات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، اظهار کرد: خریداران با مراجعه به این سامانه، برای خرید تایر، ثبت نام می‌کنند.

وی عنوان کرد: در این سامانه، ثبت نام و رزرو تایر بدون پرداخت وجه یا پیش‌پرداخت، از سوی خریدار صورت می‌گیرد و این موضوع باعث شده است خریدار کالا را رزرو کند اما برای خرید نهایی اقدام نکند یا در مدت زمان بسیار طولانی برای خرید نهایی و پرداخت هزینه اقدام کند.

وی ادامه داد: روش رزرو بدون پیش‌پرداخت در سامانه، نمایندگی‌های فروش تایر را با مشکل مواجه کرده است و در حالی که اجناس موجود در انبار آنها به مثابه کالای فروخته شده است، وجهی بابت آن دریافت نکرده‌اند و مشتری نیز برای تحویل آن مراجعه نکرده است.

وی گفت: با فشاری که از این طریق به نمایندگی‌های فروش وارد آمده است، آنها تمایل به خرید تایر را از دست داده‌اند و چرخش نقدینگی نمایندگی‌ها متوقف شده است. این در حالی است که تایرهای وارداتی با چنین محدودیت‌هایی مواجه نیستند و بسیاری از الزامات ما را ندارند و این رقابت را دشوار می‌کند.

وی تاکید کرد: این اصلی‌ترین مشکل سامانه توسعه تجارت است و ما از مسوولان درخواست داریم به این موضوع رسیدگی کنند. در حال حاضر مدت زمان مهلت برای واریز وجه را کاهش داده‌اند اما این اقدام کافی نیست.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.