دولت در بازار قطعه دخالت کند اوضاع بدتر می‌شود

گزارش «قطعه نیوز» از نارضایتی از نبود نظارت بر بازار لوازم یدکی

قطعه نیوز: بازار فروش قطعات یدکی خودرو مدتی است مانند بازارهای دیگرحال و روز خوبی ندارد. تا به امروز هیچ خبر و اتفاق مثبت سیاسی و اقتصادی از جمله ریزش قیمت دلار با شیب نسبتا تند هم نتوانست آرامش را به این آشفته بازار برگرداند و قیمت ها را تعدیل کند.

دلایل این موضوع را با حضور در بازار فروش قطعات یدکی خودر و گفتگو با مردم و فروشندگان برسی کردیم. جهش ناگهانی دلار، گران شدن قیمت انواع خودرو، ماندن قطعه‌های وارداتی در انبارهای گمرک و کمبود اجناس و مواد اولیه خارجی، کاهش تولید و توزیع قطعه‌های ساخت داخل و سرانجام انبار و دپو شدن بخشی از کالاهای موجود در بازار با هدف گران‌تر شدن یا ترس از آینده نا مشخص بازار ، دلایل اصلی و عمده گرانی لوازم یدکی خودرو در این روزها است. اما تمام این موارد از یک چیز حکایت دارد که آن‌هم نبود نظارت کافی بر بازار توزیع و فروش قطعات و همچنین اتخاذ سیاست‌های غلط در بخش تولید و واردات است.

نظارت بر بازار وجود ندارد

مشتری‌ها و فروشندگان قطعات یدکی خودرو از نبود نظارت کافی در این بازار گلایه دارند. عمده گلایه‌های مردم، نبود قیمت مشخص برای اجناس است. یکی از مشتری‌ها به خبرنگار «قطعه نیوز»، می‌گوید: «برای خرید چند قطعه که به بازارهای معروف فروش قطعات یدکی تهران از جمله چراغ برق، خیابان قزوین و خیابان ملت آمدم و هر جا یک قیمت به من دادند. اصلا قیمت مشخصی برای اجناس وجود ندارد و هر کس لوازم یدکی را هر قیمتی که می‌تواند به مردم می‌فروشد. هر کدام هم یک دلیل و بهانه برای گران فروشی دارند. یکی می‌گوید خودش هم گران خریده و یکی هم مدعی است که جنس فابریک می‌دهد و بقیه کارشان تقلبی است. خلاصه از وضع بازار مشخص است که هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.»

پای صحبت فروشندگان هم که می‌نشینیم آنها توپ را به زمین تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اصلی می‌اندازند و معتقدند در اصل نظارتی بر کار آنها  وجود نداردکه اوضاع بازار خراب شده: « مشکل اصلی بازار نبود نظارت بر فعالیت تولیدکنندگان وتوزیع‌کنندگان اصلی است. چند برند وارداتی هم در انحصار افراد خاصی است و قیمت را آنها مشخص می‌کنند و ماهم ناچار به خرید هستیم. نهادهای نظارتی برای افزایش جنس در بازار و پایین آمدن قیمت‌ها کاری انجام نمی‌دهند. ما فروشندگان که کاره‌ای نیستیم و جنسی که خریداری کرده‌ایم را با سود مشخص و منطقی می‌فروشیم. تعیین کننده نرخ و بازارساز تولید کنندگان و توزیع‌کنندگان هستند.»

همان بهتر که دولت دخالت نمی‌کند

بسیاری از فعالان بازار قطعات یدکی خودرو از نبود نظارت گلایه دارند. البته کسانی هم هستند که می‌گویند اگر دولت بخواهد در این بخش هم دخالت کند، اوضاع بدتر از این خواهد شد. یکی از فروشندگان که مخالف دخالت دولت و نهادهای نظارتی در بازار قطعات یدکی است می‌گوید: « همان بهتر که دولت در بازار دخالتی نداشته باشد. تجربه نشان داده هر وقت دولتی‌ها در بازار دست می‌برند، وضع بدتر می‌شود. اتفاقا بخش زیادی از این آشفتگی بازار نتیجه دخالت‌ها و سیاست‌های اشتباه دولت در بحث واردات کالا و نرخ‌گذاری دلار است. نتیجه دخالت‌ها این شد که دلار تا بالای  ۱۹هزار تومان رسید و امروز در بازار قطعه خارجی پیدا نمی‌شود یا اگر باشد چند برابر قبل قیمت دارد. اگر دولت  بتواند دلار را به آرامش و ثبات برساند و سیاست‌های وارداتی و قیمت‌گذاری اش را اصلاح کند، اوضاع بازار قطعات یدکی خودرو هم خوب می‌شود. شک نکنید اگر دولت بخواهد مستقیم و بی‌برنامه به این بازار ورود کند، قیمت اجناس و کمبود اجناس چند برابر خواهد شد.این موضوع را تجربه ثابت کرده است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.