قیمت خودرو همچنان بر مدار نزول + جدول قیمت‌ها

قطعه نیوز:  بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت، همچون دیگر بازار‌های موازی از تصویب طرح ناگهانی مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعهدات هسته‌ای ایران تاثیر پذیرفت.

بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت، همچون دیگر بازار‌های موازی از تصویب طرح ناگهانی مجلس شورای اسلامی برای کاهش تعهدات هسته‌ای ایران تاثیر پذیرفت. در این میان، اما تصویب این طرح که به خروج ایران از برجام تعبیر شد، خیلی زود قیمت دارایی‌ها در ایران را افزایش داد و بازار خودرو که طی هفته‌های اخیر به سمت کاهش قیمت‌ها و حتی رکود معاملاتی رفته بود، دوباره شاهد اوج گیری قیمت‌ها بود.

از آن سو، خبر‌های مرتبط با اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر فروش خودرو از طریق بورس کالا، این هفته عیان‌تر شد و این در حالی بود که به نظر می‌رسید خروجی این اختلاف نظر به عدم واسپاری ساز و کار تعیین قیمت خودرو به بورس کالا نزدیک‌تر خواهد بود. ظاهراً شیوه تعیین قیمت اولیه جهت عرضه خودرو در بورس کالا، همچنان محل اختلاف است و منتقدان می‌گویند اگر قرار است کشف قیمت خودرو در بورس کالا انجام شود، هر نوع قیمت گذاری اولیه و نیز تعیین سقف و کف قیمتی توسط دولت عملاً به معنای نقض غرض خواهد بود.

آیا واردات خودرو در سال آینده ممکن خواهد شد؟

در این هفته، دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد و مجلس حدود ۱۰ روز (تا میانه هفته آتی) فرصت خواهد داشت تا این لایحه را بررسی کند. یکی از تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با لوایح بودجه سه سال اخیر، اما پیش بینی رقمی به عنوان درآمد دولت، از محل واردات خودرو به کشور است.

بر اساس لایحه بودجه، دولت پیش بینی کرده که سال آینده، حدود ۲ هزار و ۴۰ میلیارد تومان از محل واردات خودرو‌های خارجی به کشور درآمد کسب کند و این به معنی آن است که علاوه بر پیش بینی حل و فصل دست کم نسبی مسائل میان ایران و آمریکا، دولت پیش بینی کرده که منابع ارزی کافی برای واردات خودرو‌های خارجی در سال آینده وجود خواهد داشت.

این، اما در حالی است که طی سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، بروز بحران ارزی، واردات خودرو‌های خارجی به ایران متوقف شده بود و درآمد‌های چندین هزار میلیارد تومانی دولت در میانه دهه ۱۳۹۰ از محل واردات خودرو هم از بین رفته بودند.

در هر حال، اما اگر واردات خودرو در سال آتی دوباره کلید بخورد، می‌توان پیش بینی کرد که بازار خودرو در ایران که اکنون تشنه خودرو‌های وارداتی است، شرایط متفاوتی را در قیاس با سه سال اخیر تجربه کند.

در ادامه فهرست قیمت برخی از خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار ایران را در پایان هفته منتهی به ۱۴ آذر مشاهده می‌کنید:

منبع: پارسینه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.