ترخیص قطعات مانده در گمرک با نقدینگی حاصل از فروش فوری

قطعه نیوز: از حدود ۱۰هزار کانتینر لوازم یدکی خودرو که به گفته رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بیش از ۶ماه قبل توسط دوخودروساز بزرگ کشور وارد و در گمرکات و مناطق آزاد دپو شده است، ۳‎هزار کانتینر در انبارهای منطقه آزاد چابهار مانده که از این حجم، یک‎هزار کانتینر مربوط‌به ایران‌خودرو و دوهزار کانتینر نیز متعلق به شرکت سایپا است.

این در شرایطی است که عزیز شمس، مدیرکل گمرک چابهار به‎تازگی اعلام و تاکید کرده است: «دوخودروساز تا آخر اسفندماه جاری فرصت دارند تا ۳هزار کانتینر کالاهای یدکی خود را از چابهار ترخیص کنند. چراکه بر اساس قوانین گمرک، صاحب کالا تا ۳ماه می‌تواند کالای خود را در انبارهای گمرک نگه دارد و مقدمات ترخیص را فراهم کند و اگر فرایند وارد ماه چهارم شود، کالا متروکه به حساب می‌آید و احیانا جزو اموال تملیکی و غیره و ذالک اعلام می‌شود.»

خودروساز امکان پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را نداشت

این‎که آیا خودروسازان عمد یا قصدی برای به تاخیرانداختن ترخیص این حجم از قطعات دارند یا خیر، موضوعی است که دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در مورد آن توضیح داد: «به نظر می‌رسد امکان واردات بخشی از این قطعات وجود ندارد، چراکه شامل ۳۷۰۰آیتمی که گمرک اعلام کرد اجازه واردات دارند، نشد و ظاهرا باید عودت داده شود؛ مانند لنت ترمز که واردات آن ممنوع اعلام شده است.»

مازیار بیگلو با بیان این‎که پیش‌از مردادماه سال‌جاری و آغاز دور جدید تحریم‌ها هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان تمام قطعات موردنیاز خود تا یک‌سال را خریداری کردند، گفت: «همه می‌دانستیم با آغاز تحریم‌ها و موانع تعاملات بانکی، دیگر امکان واردات قطعه وجود نخواهد داشت. این حجم کالا تا پیش از ۱۵مرداد به گمرکات کشور رسید تا بعد از آن به مرور و بر اساس نیاز ترخیص شود. این اقدام درستی به نظر می‌رسد که برخورد صورت‌گرفته در کشور با آن نادرست است.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «در مصوبه مردادماه دولت، متاسفانه مقرر شد ترخیص تمام کالاهایی که حتی با ارز ۴۲۰۰تومانی قبلی خریداری شده و در گمرک هستند، منوط‌به پرداخت مابه‌التفاوت می‌شود.»

بیگلو با اشاره به این‎که درنتیجه این مصوبه، خودروسازان و حتی قطعه‌سازان سرمایه کافی برای ترخیص این کالاها را نداشتند، تاکید کرد: «درواقع خودروساز پول این کالاها را به شرکت اصلی پرداخته بود، درحالی که برای ترخیص این محموله‌ها از گمرک، حالا باید مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی و آزاد را می‌پرداخت که در این زمینه مشکلاتی به وجود آمد.»

عدم تمایل خودروسازان به استفاده از تسهیلات گمرکی

به‎رغم مشکلاتی که دبیر انجمن قطعه‌سازان درخصوص مشکل خودروسازان برای ترخیص قطعات دپوشده در گمرک به آن اشاره کرد، عزیز شمس، مدیرکل گمرک چابهار مدتی پیش اعلام کرده بود که گمرک تسهیلاتی برای خودروسازان در نظر گرفته و کسانی که با بانک مشکل دارند، می‌توانند ۷۰ تا ۸۰درصد کالای خود را ببرند و مابقی را به‌عنوان وثیقه در بندر بگذارند. اما خودروسازان تمایلی برای استفاده از تسهیلات گمرکی نشان ندادند. چراکه نگران بودند اگر کالا از گمرک ترخیص شود، بانک‌ها در نهایت ارز ۴۲۰۰تومانی را در اختیار شرکت‌های واردکننده قرار ندهند.

مازیار بیگلو در این زمینه تاکید کرد: «واقعیت این است که هنوز تاکید بر این است که ارز ۴۲۰۰تومانی تعلق گیرد. اما متاسفانه به نظر می‌رسد امکان این مساله دیگر وجود ندارد. این قانون گذاشته شده و خودروسازان و قطعه‌سازان نیز ناخواسته ناچار به تبعیت از آن هستند.»

وی با اشاره به این‎که آن زمان اگر قرار بود مابه‌التفاوت پرداخت شود نیز پولی وجود نداشت، گفت: «چراکه یک بار این پول به فروشنده پرداخت شده بود. اما وقتی قرار بود بانک مدارک را آزاد کند، می‌خواست همان مقدار پول را دوباره دریافت کند که به این ترتیب باید دو برابر قیمت کالا پول پرداخت شود.»

بیگلو با توضیح این مطلب که درحال‎حاضر خودروساز می‌تواند ۲۰درصد از محصول خود را به صورت فروش فوری عرضه کند، اظهار کرد: «این اقدام باعث می‌شود تا حدی نقدینگی به خودروسازان بازگردد. با این تامین نقدینگی، خودروسازان می‌توانند ترخیص کالایی را که در گمرک داشته‌اند شروع کنند.»

به گفته وی همه به دنبال این هستند که این محموله‌ها متروکه اعلام نشده و به اموال تملیکی تحویل داده نشود. این روند به دلیل مشکل کمبود نقدینگی بود که همه فعالان صنعت خودرو بارها بر آن تاکید کردند.

بیگلو در پایان تاکید کرد: «حالا در این شرایط خودروسازان به مرور نقدینگی به‌دست آورده را به منظور پرداخت دیون صرف می‌کنند تا بتوانند اموال و کالای خود را از گمرکات کشور ترخیص کنند.»

منبع روزنامه دنیای خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.