مقایسه فنی و ‌امکانات رفاهی ام جی ۳۶۰ و بسترن b30

قطعه نیوز: امروزه در بازار خودرو ایران، به دلیل قیمت مناسب، ماشین‌های چینی بسیار زیاد شده‌اند؛ در این گزارش سعی کردیم خودرو ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 را از نظر طراحی، امکانات و دیگر جهات بررسی کنیم.

معرفی ام جی ۳۶۰

ام جی در ابتدا متعلق به یک کمپانی انگلیسی بود اما اکنون مالکیت آن را شرکت سایک چین دارد. طراحی خودروی ام جی ۳۶۰ در سال ۲۰۱۶ انجام شد که به‌عنوان اولین محصول شرکت سایک معرفی شد. لازم‌به‌ذکر است که ام جی ۳۶۰ در دو مدل معمولی و توربو تولید شد.

معرفی بسترن b30

خودروی بسترن b30 هم در سال ۲۰۱۰ نمونه اولیه خود را وارد بازار کرد، اما استقبال زیادی از آن نشد، درنتیجه در سال ۲۰۱۵ نمونه بعدی آن وارد بازار شد که فروش خوبی داشت و در ایران توسط گروه بهمن به‌فروش رفت.

مقایسه طراحی ام جی ۳۶۰ با بسترن b30

طراحی خارجی
برای مقایسه ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 در بخش طراحی خارجی می‌توان گفت که ام جی ۳۶۰ به‌طور کلی ظاهری ساده دارد اما با طراحی خطوط شکسته بر بدنه ام جی ۳۶۰، حس خشن بودن را ایجاد کرده است. بسترن b30 استایل یک خودروی جوان‌پسند و مدرن را دارد و در در قسمت فریم جلو پنجره از فلز براق استفاده کرده است.

طراحی قسمت سپر جلو زیبا است اما این زیبایی را در قسمت عقب خودرو نمی‌توان دید؛ در واقع قسمت عقب طراحی خاصی ندارد. نکته حائز اهمیت این خودرو، کیفیت ساخت مناسب بدنه آن است.

طراحی داخلی
ام جی ۳۶۰ سعی کرده است که یک کابین لوکس را تحویل دهد و با نشستن در آن این احساس ایجاد می‌شود. اکثر قطعات از پلاستیک سخت است اما برای تغییر این فضا از داشبورد چوبی استفاده شده است. فرمان نرمی دارد و کابین آن کاملا عایق‌بندی است. در مقابل، کابین خودرو بسترن B30 هم راحتی مناسبی دارد. سطح کیفیت آن خوب و رو به بالا است، جنس داشبورد از پلاستیک سخت و با متریال باکیفیتی است. از مزیت‌های این خودرو فضای کافی ردیف عقب است.

مقایسه فنی ام جی ۳۶۰ با بسترن b30

به‌عنوان مقایسه ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 در بخش فنی می‌توان گفت که هر دو خودرو دارای یک پیشرانه ۴ سیلندر هستند. مصرف سوخت نزدیکی دارند که نسبت به یک خودروی شهری، مناسب هستند. از لحاظ سرعت، خودروی ام جی ۳۶۰ سرعت بیشتری نسبت به بسترن b30 دارد.

یکی از مشکلات بسترن b30 این است که به‌طور کامل صدای موتور در در کابین به گوش می‌رسد.

مدل خودروام جی ۳۶۰بسترن b30
پیشرانه۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور۱۴۹۸ سی سی۱۵۹۸ سی سی
حداکثر قدرت۱۳۰ اسب بخار۱۰۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور۲۱۰ نیوتن بر متر۱۵۵ نیوتن بر متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی)۶.۹ لیتر درصد کیلومتر۶.۷ لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰۹.۷ ثانیه۹.۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر بر ساعت۱۸۰ کیلومتر برساعت

 

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی ام جی ۳۶۰ با بسترن b30

هر دو خودروی ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 دارای سانروف برقی، نمایشگر لمسی و سنسور کمک پارک و دوربین دید عقب هستند. حجم باک ام جی ۳۶۰ بیشتر از بسترن b30 است. در جدول زیر هم به آپشن‌های بیشتری از این دو خودرو اشاره خواهیم کرد تا در این مقاله مقایسه ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 کامل‌تر باشد.

تجهیزاتام جی ۳۶۰بسترن b30
چراغچراغ مخصوص شب، چراغ‌های جلو هالوژن با قابلیت تنظیم ارتفاع و خاموش شدن تاخیری، چراغ دیلایتچراغ جلو LED، چراغ دیلایت، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها
سیستمهای مولتی مدیاصفحه نمایش ۸ اینچی لمسی با ۴ بلندگو، قابلیت اتصال بلوتوث، USB و AUXصفحه نمایش ۷ اینچی با ۶ بلندگو استریو/ قابلیت پخش بلوتوث، USB و AUX/ سیستم GPS
آینهآینه‌های جانبی مجهز به چراغ راهنما و تنظیم برقی به همراه گرمکنآینه‌های جانبی مجهز به چراغ راهنما و تنظیم برقی به همراه گرمکن
آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور
تهویه مطبوعتهویه به همراه فیلتر تصفیه هواتهویه مطبوع دستی
صندلیروکش چرم، با قابلیت تنظیم در ۶ جهت برای راننده و ۴ جهت برای سرنشین جلو، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی، تکیه‌گاه آرنج برای تمام صندلی‌هاصندلی‌های جلو قابلیت تنظیم در ۶ جهت، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی
شیشهبالابر تمام شیشه‌ها برقیبالابر شیشه‌های جلو و عقب برقی
سایر امکاناتسنسور پارک و دوربین دید عقب، سیستم نشانگر میزان باد تایرها یا Itpmsسنسور پارک و دوربین دید عقب، کروز کنترل

 

مقایسه ایمنی ام جی ۳۶۰ با بسترن b30

قطعا از گزینه‌های اساسی برای طراحی و تولید هر خودرویی ایمنی آن است؛ دو خودروی ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 به گزینه‌های ایمنی دقت کرده‌اند که از جمله این موارد این است که هر دو خودرو مجهز به سیستم کمکی ترمز BA و سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز ABS و EBD هستند.

هر دو خودرو از لحاظ ایمنی مشابه هم هستند اما می‌توان گفت که ایمنی ام جی ۳۶۰ بیشتر از بسترن b30 است. در جدول زیر اطلاعات کامل‌تری را به‌عنوان مقایسه ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 از لحاظ ایمنی می‌توانید ببینید.

تجهیزاتام جی ۳۶۰بسترن b30
تجهیزات ایمنی و حفاظتیسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)،سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)،
کیسه هوا۲ عدد ، راننده و سرنشین۲ عدد ، راننده و سرنشین
سیستم ترمزسیستم کمکی ترمز BA، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل ترمزها در پیچ CBC، سیستم کنترل پایداری ESPسیستم کمکی ترمز BA، سیستم ترمز ضد قفل و توزیع نیروی ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری ESP

 

تجربه رانندگی ام جی ۳۶۰ با بسترن b30

دو خودروی ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 سواری نرم و راحتی دارند؛ مخصوصا که هر دو خودرو کابینی با فضایی متناسب دارند تا راحتی سرنشینان جلو و عقب را فراهم کنند. برای مقابسه ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 از تجربه رانندگی می‌تون گفت که نحوه شتاب‌گیری خودرو بسترن b30 بیشتر از ام جی ۳۶۰ است و قطعات فنی به خوبی باهم هماهنگ هستند. در جاده‌های شیب‌دار بسترن b30 در سربالایی‌هایی با شیب تند کشش بسیار بالایی ندارد اما هر دو خودرو به‌عنوان یک خودروی اسپرت و مدرن، تجهیزات خوبی دارند که تجربه رانندگی خوبی برای راننده فراهم می‌کند.

تحلیل شرایط بازار ام جی ۳۶۰ با بسترن b30

برای تحلیل شرایط بازار ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 نیاز است که نحوه حضور این دو خودرو در ایران را لحاظ کنیم. ۲خودرو در سال ۲۰۱۶ در بازار ایران فعال بودند. ام جی ۳۶۰ مورد استقبال زیادی قرار می‌گرفت اما به مرور به دلیل راه‌اندازی خط تولید ام جی در ایران، مدل ۳۶۰ کم‌رنگ‌تر شد و در مقابل قیمت آن هم افزایش یافت. با شرایط پیش آمده، خرید ام جی ۳۶۰ ارزش زیادی ندارد. در حال حاضر می‌توان گفت که بازار خرید خودرو بسترن بهتر از ام جی است و خدمات پس از فروش ام جی مناسب نیست.

جمع بندی مقایسه ام جی ۳۶۰ با بسترن b30

در این مقاله به مقایسه ام جی ۳۶۰ و بسترن b30 پرداختیم، و به ظاهر و آپشن‌های این خودرو نیز اشاره شد. می‌توانیم بگوییم که هر دو خودرو، شیک و لوکس با استایلی اسپرت هستند. انتخاب برخی می‌تواند خشن بودن ام جی ۳۶۰ یا سادگی بسترن b30 باشد، اما با وجود امکانات بسیار مطلوب ام جی ۳۶۰، در بازار امروز ارزش خرید بالایی نسبت به خودروی‌های قبلی خود ندارد و بسترن b30 از الویت بیشتری برخوردار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.