دبیر انجمن قطعه‌سازان؛ قیمت قطعات تا پایان فروردین۹۸ تعدیل می‌شود

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اعلام اینکه حدود ۸۰درصد از مجموع چهار هزار میلیارد تومان طلب قطعه‌سازان تا نیمه اسفند ماه پرداخت شد، گفت: در روند پرداخت، از نظر سرعت عمل، بانک‌های تجارت و صنعت و معدن بیشترین مشارکت را داشتند.
مازیار بیگلو با اشاره به اینکه مقرر شد تا بقیه مطالبات تا هفته آینده در زنجیره تامین و قطعه‌سازان توزیع شود، تاکید کرد: برای مطالبات ارزی اما تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده، زیرا بانک مرکزی توقع دارد ارزی که امروز تحویل قطعه‌ساز می‌دهد، ۹ماه بعد در زمان تسویه و سر رسید، با قیمت روز تحویل بگیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه هیچ قطعه‌سازی در شرایط کنونی تحریم که وضعیت اقتصادی نیز ناپایدار است، حاضر به پذیرش چنین ریسکی نیست، افزود: در این زمینه با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان وزارت صنعت و بانک مرکزی، خواستار تثبیت نرخ ارز تحویلی به قطعه‌سازان شدیم، اما تاکنون نتیجه ای دربرنداشته است.
بیگلو همچنین خاطرنشان نکرد: معتقدیم بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید داخل، باید به ثبات نرخ ارز تحویلی راضی شود یا معادل ریالی آن (حدود ۷هزار میلیارد تومان) را به قطعه‌سازان پرداخت کند.
وی با اشاره به این مطلب که نگاه انتفاعی و درآمدزایی به موضوع ارز در شرایط کنونی به صلاح نیست، اظهار کرد: مطابق فهرستی که از سوی انجمن‌های قطعه‌سازی تهیه شده، همه مراحل پرداخت از اخذ تسهیلات تا توزیع پول تحت نظارت وزارت صنعت، سازمان بازرسی و دیگر نهادهای نظارتی انجام می‌شود تا هیچ اجحافی در حق قطعه‌سازان صورت نگیرد.
لازم به توضیح است پس از اینکه ۱۴بهمن‌ماه سال‌جاری، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ۲شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه‌سازان در شرکت‌های خودروساز آغاز و مقرر شد بانک‌ها مطابق فهرستی که خودروسازان در اختیارشان قرار دادند، مبالغ را به طور مستقیم به قطعه‌سازان پرداخت کنند. در این زمینه، مقرر شد برای تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی از طریق ۱۲بانک، ۱۱هزار میلیارد تومان در ۲بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴میلیون یورو بود.
دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه در حال حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو ایران خودرو و سیایپا به حدود چهار هزار دستگاه رسیده، گفت: هرروز خودروهای دارای کسری قطعه و غیرتجاری، تکمیل شده و تحویل داده شد.
اجرای تعدیل قیمت قطعات تا پایان فروردین۹۸
مازیار بیگلو در ادامه به ارائه مدارک مثبته قطعه‌سازان به خودروسازان به منظور تعدیل قیمت قطعات اشاره کرد و گفت: قیمت‌های جدید برای بسیاری از قطعات مورد توافق قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا پایان فروردین سال آینده قیمت همه قطعات به روز شود.
۷۰هزار نفر از نیروهای تعلیق شده به کار بازگشتند
به گفته وی، از مجموع بیش از ۷۰هزار نفر نیروی کار تعلیق شده در ماه های گذشته در این صنعت، تاکنون حدود ۸۰درصد آنان به کار بازگشته‌اند و امید می‌رود با تزریق نقدینگی، اصلاح قیمت قطعات و آزادسازی واردات بدون انتقال ارز که امکان تامین مواد اولیه مورد نیاز را میسر می‌کند، همه نیروهای تعلیق یا تعدیل شده بازگردند.
بیگلو با بیان اینکه از اکتبر ۲۰۱۷ (اواسط مهرماه) که به دلیل تحریم‌ها، ناهماهنگی «کونلون» بانک چین و سایر مشکلات، خرید مواد اولیه خارجی با مشکل مواجه شد، افزود: ناچار قطعه‌سازان از موجودی انبارها استفاده کردند و در صورت حل نشدن باقی مانده مشکلات، ممکن است از حدود خرداد ماه با مشکل تامین قطعه مواجه شویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.