دو طرح اقتضایی برای ساماندهی خودرو؛ دولت و مجلس موازی‌کاری می‌کنند؟

قطعه نیوز: این روزها اخبار مرتبط با طرحی به نام «مشوق جهش تولید و سامان‌دهی بازار خودرو» زیاد شنیده می‌شود، آن هم در شرایطی که طرحی مشابه با همین نام -طرح «ساماندهی بازار خودرو»- در مجلس، مراحل کارشناسی و تصویب جزییات را می‌گذراند. طرحی که مجلسی‌ها مدعی‌اند برای تصویب آن از نظرات خودروسازان، قطعه‌سازان و کارشناسان خودرو بهره برده‌اند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، طرح جهش تولید به گفته بعضی قطعه‌سازان، به دنبال اصلاح قیمت‌گذاری خودرو، افزایش تولید و از بین رفتن تقاضای کاذب با افزایش عرضه است.

در راستای همین طرح، نشست‌هایی هم میان گروهی از قطعه‌سازان با مدیران دو گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو برگزار شده است که وجود ظرفیت لازم برای تحقق افزایش تولید تا حدود ۳۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو برای هر خودروساز در ۶ ماهه نخست اجرای طرح و افزایش ۱۰ درصدی در ۶ ماه دوم از جمله نکات مطرح شده در آن بوده است.

تامین نقدینگی لازم برای افزایش تولید، تعدیل قیمت و اصلاح قراردادهای ساخت قطعات، تخصیص ارز و لزوم همکاری بانک مرکزی در این زمینه و استفاده از سیستم مچینگ برای تامین فولاد قطعه‌سازان از دیگر موضوعاتی است که در این نشست‌ها مطرح شده است.

پرداخت تسهیلات به هر یک از خودروسازان و اختصاص آن برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، اصلاح نحوه قیمت‌گذاری و شیوه‌های مختلف تامین منابع مالی، اصلاح قراردادها به واسطه سازه‌گستر و مگاموتور، تامین ارز قطعه‌سازان و رفع چالش‌های ایجاد شده به وسیله چک‌های تضامنی قطعه‌سازان از موضوعاتی است که در این طرح در نظر گرفته شده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در خصوص این نشست‌ها و خروجی آنها به خبرنگار «قطعه ‌نیوز» گفت: محور نشست‌ها حول یافتن راهکار برای رفع موانع تحقق تولید، مطابق با طرح دولت برای افزایش تولید دو خودروساز بود.  

مازیار بیگلو ادامه داد: در جلسه اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با مدیران سایپا، مدیرعامل این مجموعه درباره بسته پیشنهادی خودروسازان به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی توضیحاتی ارائه داد که توافقاتی هم درباره آن حاصل شده است.

وی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در این نشست را کمبود نقدینگی عنوان کرد و افزود: با ساز و کاری که در نظر گرفته شده است و قول‌های مساعد وزارت صمت و بانک مرکزی، قرار بر این شده است که تسهیلات بانکی که در سال گذشته تصویب شده بود اما پرداخت نشده بود، به صنعت خودرو تعلق بگیرد.

بسته پیشنهادی خودروسازان، در راستای عملی شدن طرح مجلس است

دبیر انجمن قطعه‎سازان با بیان اینکه بسته پیشنهادی خودروسازان منافاتی با طرح مجلس ندارد و در همان راستا است، اظهار کرد: این بسته در راستا و با پیش فرض‌های طرح تحول خودرو در مجلس تدارک دیده شده است و در آخرین جلسه هم کلیات طرح مجلس مورد توافق همه طرف‌ها شامل نمایندگان مجلس، خودروسازان، قطعه‌سازان، وزارت صمت، ایدرو و … قرار گرفته است.

بیگلو در پاسخ به سوالی مبنی بر موازی کاری دو طرح سامان‌دهی در دولت و مجلس گفت: این دو طرح با هم مغایرتی ندارند و در بسته پیشنهادی دو خودروساز به دولت، از طرح مجلس هم بهره گرفته شده است و با توجه به آن طرح، الزاماتی را برای تحقق افزایش تیراژ درخواست کرده‌اند.

وی ادامه داد: درواقع طرح مجلس یک طرح جامع اقتصادی است و بسته پیشنهادی خودروسازان یک طرح عملیاتی است.

به گفته بیگلو، وقتی همه طرح‌ها اقتضایی و برای کوتاه‌مدت نوشته می‌شوند، معمولا دیدگاه‌ها به هم نزدیک و راهکارها مشابه است، در طرح‌های بلندمدت و استراتژی‌های کلان، راهکارها ممکن است با یکدیگر فرق داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه طرح مجلس اقتضایی است و حتی اگر تبدیل به قانون شود، قابلیت تغییر خواهد داشت، افزود: سمت و سوی طرح مجلس در راستای کاهش التهاب و مدیریت بازار خودرو است و خواهان آرام کردن جو روانی حاکم بر بازار خودرو است تا بعد از آرام شدن فضا، بتوان به بحث تولید پرداخت.

وی افزود: در حال حاضر در بسته پیشنهادی ۶ ماهه خودروسازها، ورود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو به بازار برای کاهش التهاب بازار و رفع جو سوداگری در نظر گرفته شده است.

وی عنوان کرد: خودروسازان با اعطای حق قیمت‌گذاری به صورت ۴۵ درصد در اختیار مدیران خودروسازی و ۵۵ درصد در دست شورای رقابت موافق هستند و معتقدند که جلوی زیان انبوه خودروسازان را می‌گیرد و در بسته پیشنهادی خود از چنین مواردی هم استفاده کرده‌اند.

بیگلو بسته پیشنهادی خودروسازان به دولت را «واقع‌بینانه» توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد که ارگان‌های مربوط نظیر بانک مرکزی از آنچه در طرح تعیین شده است، عدول نکنند تا امکان افزایش تیراژ فراهم شود.

وی بسته پیشنهادی خودروسازان به دولت را الزاماتی برای اجرایی شدن طرح «جهش تولید و سامان‎دهی بازار خودرو» دانست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر راهکارهای کوتاه‌مدت برای حل معضلات صنعت خودرو و سامان‌دهی بازار آن وجود دارد، چرا تاکنون به آن پرداخته نشده است، گفت: گلایه قطعه‌سازان هم همین است که وقتی امکان ارائه چنین راهکارهایی وجود داشته است، چرا تاکنون انجام نشده است ولی با این حال نشان داد که پافشاری قطعه‎سازان بر درخواست‎هایشان نتیجه داده است.

طرح مجلس و دولت کوتاه مدت است

بیگلو تاکید کرد: هر دو طرح دولت و مجلس طرح‌هایی اقتضایی هستند و نمی‎‌توان به آن به عنوان راهبردی بلندمدت نگاه کرد، چراکه شاخص‌های سنجش اقتصاد کشور ما -چه داخلی و چه خارجی- بی‌ثبات هستند و در هر لحظه ممکن است اتفاق جدیدی رخ دهد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک هدف تولیدی برای دو خودروساز تعریف شده است اما باید در ادامه ببینیم که چه اتفاقاتی برای برجام، انتخابات، ارزآوری و … رخ می‌دهد.

بی‌اطلاعی مجلس از جزییات طرح جهش تولید

طرح دولت و مجلس هر کدام در کانال‌های متفاوت در حال پیگیری است و سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید که از جزییات طرح جهش تولید دولت بی‌اطلاع است.

حجت‌اله فیروزی درباره اخبار منتشر شده در خصوص  طرح «مشوق جهش تولید و سامان‌دهی بازار خودرو» به «قطعه نیوز» گفت: بخشی از کارهایی که در وزارت صمت با اهتمام وزیر در حال انجام است، در راستای اصلاح وضع موجود است و به دنبال راه حل کوتاه مدت هستند، با این حال مجلس در کنار چنین اقداماتی، راه خود را می‌رود، چراکه کلیات طرح «سامان‌دهی بازار خودرو» در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده است و وارد جزییات آن شده‌ایم تا بعد از تصویب جزییات آن را به صحن ببریم.

وی ادامه داد: اگر اقدامات وزارت صمت مغایرتی با قوانین فعلی نداشته باشد، مجلس با آن مشکلی ندارد و وقتی طرح مجلس به قانون تبدیل شود، قانون اجرا خواهد شد.

به طور قطع اجرای هرگونه طرحی که بتواند بازار و صنعت خودرو را سامانی بدهد، به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود و گامی مثبت در مسیر اصلاح چالش‌های اقتصادی کشور است؛ اما با این حال پیگیری دو طرح از دو مجرای متفاوت، همواره خطر موازی کاری را در پی دارد، و سوال این است که آیا در عمل شاهد موازی‌‌کاری خواهیم بود؟ یا دو طرح در راستای تقویت همدیگر پیش خواهند رفت؟

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.